joi, 9 aprilie 2009

1. Introducere

In cadrul Consiliului European de Primavara din 2005, Sefii de Stat si Guvern ai Statelor Membre ale Uniunii Europene au relansat Strategia Lisabona prin focalizarea acesteia pe crestere economica si locuri de munca. De asemenea,strategia Lisabona a fost reorganizata In cicluri de trei ani si au fost delimitate cu mai multa claritate reformele care trebuie sa aiba loc la nivelul Statelor Membre si cele care vor avea loc la nivel Comunitar. Consiliul a aprobat cu aceasta ocazie si un set de Linii Directoare Integrate pentru Crestere Economica si Locuri de Munca 2005-2008, ca unul dintre instrumentele de implementare a Strategiei Lisabona. In decembrie 2007, au fost comunicate Liniile Directoare Integrate pentru Crestere Economica si Locuri de Munca 2008-20102, care au menirea de a Indruma Statele Membre In implementarea reformelor naTionale, prin intermediul Programelor NaTionale de Reforma.

Ca urmare a examinarii Programelor Nationale de Reforma, se arata atat In Raportul
de Progres Anua cat si In Rapoartele Comune de Evaluare, ca Statele Membre vor trebui sa continue eforturile In trei directii prioritare:
- atragerea si menTinerea In ocupare a unui numar cat mai mare de persoane, cresterea ofertei de forta de munca si modernizarea sistemelor de protectiesociala;
- Imbunatatirea adaptabilitatii lucratorilor si intreprinderilor;
- cresterea investitiilor In capitalul uman pentru o mai buna educaTie si formare.

De asemenea, Comisia Europeana a transmis un comunicat privind necesitatea relansarii cadrului strategic privind Cooperarea Europeana In educatie si formare subliniind ca relansarea Strategiei Lisabona nu poate fi realizata decat pe baza cresterii nivelului de pregatire al resurselor umane, prin sisteme mai bune de educaTie si formare. Nivelul cunostinTelor, deprinderilor si al competenTelor determina capacitatea unei persoane de a avea succes pe piaTa muncii si de a participa activ In societate. Un nivel cat mai Inalt al acestora este de asemenea de o importanTa majora atat pentru o mai buna coeziune sociala cat si pentru cresterea capacitaTii inovative si a competitivitaTii intreprinderilor si a economiei pe ansamblu.

In plus, pentru o mai buna potrivire cu nevoile curente si viitoare ale pieTei muncii, este necesara atat o ImbunataTire a nivelului cunostinTelor, deprinderilor si competenTelor resurselor umane, cat si dezvoltarea capacitaTii de previzionare si elaborare de politici care sa raspunda schimbarilor de pe piaTa muncii. Pentru a putea adapta continuu competenTele indivizilor la nevoile si dinamica pieTei muncii, sunt esenTiale competenTele de baza, transversale, dobandite Inca din educaTia si formarea iniTiala, ce Ii permit adultului sa acumuleze si sa-si actualizeze continuu cunostinTele si competenTele, prin InvaTare pe parcursul Intregii vieti.

Drept urmare a acestor considerente, precum si pe baza unui amplu proces de consultare, Comisia Europeana a propus axarea Cooperarii Europene In educaTie si formare pe patru direcTii strategice:
- punerea In aplicare a InvaTarii pe parcursul Intregii vieTi;
- ImbunataTirea calitaTii, a eficienTei si a rezultatelor sistemelor de educaTie si formare;
- promovarea echitaTii si cetaTeniei active;
- cresterea inovaTiei si creativitaTii, inclusiv a antreprenoriatului, la toate nivelurile de educaTie si formare.

Consiliul European de Primavara din 2008 a solicitat Statelor Membre sa Intreprinda
acTiuni concrete pentru a reduce substanTial numarului analfabeTilor funcTionali si a
celor care abandoneaza timpuriu scoala, sa ImbunataTeasca nivelul de cunostinTe, competenTe si abilitaTi al persoanelor migrante sau aparTinand grupurilor dezavantajate, de a atrage mai mulTi adulTi In educaTie si formare si de a facilita mobilitatea geografica si ocupaTionala.

Pentru a sprijini Statele Membre In a-i mobiliza pe cei care pot sa lucreze si a-i sprijini pe cei care nu pot, Comisia Europeana a propus o strategie holistica privind incluziunea sociala activa. O astfel de strategie ar putea contribui la atingerea unuia dintre obiectivele Strategiei Lisabona, si anume eradicarea saraciei, problema cu care Inca se confrunta Uniunea Europeana. Principiile care stau la baza acestei strategii vizeaza urmatoarele direcTii de acTiune:
- asigurarea unui nivel al veniturilor care sa conduca la evitarea excluziunii sociale;
- dezvoltarea unor punTi de legatura cu piaTa muncii;
- asigurarea de legaturi pentru un acces mai bun la servicii de calitate.

In sfarsit, prin Liniile Directoare Strategice pentru Coeziune Economica, Sociala si Teritoriala 2007-2013, Statele Membre sunt chemate sa sprijine politica de coeziune prin concentrarea eforturilor si resurselor In trei direcTii prioritare:
- ImbunataTirea atractivitaTii Statelor Membre, a regiunilor si oraselor prin ImbunataTirea accesibilitaTii, asigurand servicii de un nivel si o calitate adecvata, si conservand In acelasi timp mediul Inconjurator;
- Incurajarea inovaTiei, antreprenoriatului si dezvoltarea economiei bazate pe cunoastere prin capacitatea de cercetare si inovare, incluzand noile tehnologii ale informaTiei si comunicaTiilor; si
- crearea de locuri de munca mai multe si mai bune prin sporirea accesului la ocupare si activitate antreprenoriala, ImbunataTirea adaptabilitaTii lucratorilor si intreprinderilor si sporirea investiTiilor In capitalul uman.

In vederea promovarii condiTiilor necesare pentru crestere economica si ocuparea forTei de munca, si a Intaririi factorilor care sa conduca la o convergenTa reala a Statelor Membre mai puTin dezvoltate, a fost stabilit un set de trei obiective: ConvergenTa, Competitivitate si Ocupare Regionala, si Cooperare Teritoriala Europeana, la a caror Indeplinire contribuie un ansamblu de Fonduri Structurale si de Coeziune, dupa cum urmeaza:

ConvergenTa FEDER FSE Fondul de Coeziune
Competitivitate si Ocupare Regionala FEDER FSE
Cooperare Teritoriala Europeana FEDER

In privinTa Romaniei, In cadrul Raportului comun de evaluare a Programului NaTional
de Reforme8 se recomanda punerea In aplicare a unor programe integrate In vederea cresterii gradului de ocupare a forTei de munca, a ratei de activitate si a nivelului de productivitate, In special prin accelerarea reformelor In sistemul de educaTie pentru a oferi un raspuns mai eficient nevoilor existente pe piaTa forTei de munca, prin reducerea abandonului scolar timpuriu si prin sporirea In mod semnificativ a participarii adulTilor la educaTie si formare.
Pentru a raspunde acestor recomandari, a sprijini dezvoltarea strategica a Romaniei si a-si aduce contribuTia la atingerea obiectivelor Strategiei Lisabona, la implementarea acesteia, Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane (SIDRU) are menirea de a duce mai departe eforturile actuale si sa sprijine o apropiere multi-sectoriala pentru o mai buna coeziune economica si sociala, precum si pentru o dezvoltare durabila, prin combinarea politicilor In domeniul educaTiei, al ocuparii forTei de munca si al incluziunii sociale.

In vederea elaborarii SIDRU, cat si pentru o mai buna articulare si integrare adirecTiilor strategice, au fost Intreprinse trei demersuri esenTiale: constituirea unui grup de lucru, consultarea unei echipe de experTi tematici si desfasurarea unui amplu proces de consultare la nivelul fiecarei regiuni de dezvoltare. BogaTia de informaTii, idei si opinii exprimate a fost atent analizata si sintetizata, fiind prezentata In cadrul acestui document. De asemenea au fost analizate diverse de strategii existente, o multitudine de rapoarte generale sau sectoriale, precum si alte iniTiative care contribuie la dezvoltarea resurselor umane din Romania. Un accent aparte a fost pus pe analiza cadrului legislativ si a celui instituTional.

Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane din perspectiva InvaTarii pe
parcursul Intregii vieTi se bazeaza pe analiza situaTiei actuale si a tendinTelor ce se contureaza In documentele strategice de referinTa la nivel european, Strategia Lisabona relansata, Liniile Directoare Strategice de Coeziune 2007-2013, Strategia Europeana de Ocupare, Liniile Directoare Integrate pentru Crestere Economica si Locuri de Munca 2008-2010, cat si naTional, Strategia NaTionala pentru Dezvoltare Durabila a Romaniei, orizonturi 2013-2020-2030, Programul NaTional de Reforme 2007-2010, Planul NaTional de Dezvoltare 2007-2013, Cadrul Strategic NaTional de ReferinTa 2007-2013 si Programul OperaTional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, continuand si complementand stipularile acestora, pentru a asigura articularea si coerenTa demersurilor.

SIDRU va contribui substanTial la “ImbunataTirea nivelului cunostinTelor, deprinderilor si competenTelor resurselor umane din Romania, sprijinind dezvoltarea si folosirea mai eficienta a capitului uman”, asa cum a fost definita prioritatea a patra a Cadrului Strategic NaTional de ReferinTa 2007-2013. O buna guvernanTa este esenTiala la toate nivelurile pentru implementarea cu succes a SIDRU, motiv pentru care Guvernul si partenerii sociali sunt chemaTi sa-si asume In comun, alaturi de toTi ceilalTi actori implicaTi, responsabilitatea dezvoltarii resurselor umane din Romania.

Nu In ultimul rand, SIDRU va reprezenta un document reper pentru argumentarea noului Program OperaTional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2014-2020,
precum si pentru negocierea sprijinului ce va fi acordat In vederea implementarii acestuia prin intermediul Fondului Social European. SIDRU poate fi considerat si o baza pentru evaluarea ex-ante pentru urmatorii ani 2014-2020 realizata In 2009, anul In care ne vom confrunta cu evaluarea intermediara a implementarii POSDRU.

Documentul este structurat In cinci parTi majore:
- un prim capitol este destinat spicuirilor din documentele strategice ce stau si la baza elaborarii SIDRU, atat de la nivel european, cat si naTional, pentru a evidenTia cum stipularile din SIDRU continua sau complementeaza stipularile si demersurile anterioare, cum SIDRU se articuleaza cu toate aceste documente;
- un capitol destinat diagnozei situaTiei actuale, atat In domeniul educaTiei, cat si al ocuparii, formarii profesionale continue sau al incluziunii sociale, cu consideraTii deopotriva asupra situaTiei demografice a capitalului uman existent;
- capitolul destinat formularii propriuzise a strategiei, defalcat pe obiective generale si specifice, cu evidenTierea deopotriva a planului de acTiune pentru atingerea obiectivelor si a Tintelor propuse;
- un capitol de consolidare instituTionala, cu sugestii concrete de acTiuni de Intreprins pentru ImbunataTirea eficienTei instituTionale, pentru a asigura implementarea strategiei si a planului de acTiune, evidenTiindu-se totodata instiuTiile responsabile pentru implementare. Sunt menTionate totodata mecanismele de monitorizare si de evaluare a strategiei, ca si posibilele surse de finanTare;
- consideraTiile finale vizeaza pasii urmatori de realizat, odata ce acest document este aprobat si asumat.

Pentru evitarea oricarei confuzii care s-ar putea naste din perspectiva InvaTarii pe parcursul Intregii vieTi a dezvoltarii resurselor umane propusa In cadrul acestei strategii, se impune a fi precizat de la bun Inceput faptul ca SIDRU nu este Strategia pentru InvaTare permanenta a Romaniei, document care se afla la aceasta data Inca In stadiu de elaborare. Totodata, cateva precizari asupra accepTiunii termenilor cheie pe care Ii vom utiliza pe parcursul documentului: