joi, 9 aprilie 2009

4.2.2.1. Educatia de baza pentru toti

4.2.2.1. Educatia de baza pentru toti - Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane

Deteriorarea Ingrijoratoare a performanTelor sistemului educaTional cu privire la
nivelul competenTelor de baza asigurate tinerilor In timpul scolaritaTii obligatorii, asa
cum testarea PISA o arata (2006), reclama cu prioritate un plan naTional concret si
global de masuri pentru a remedia aceasta situaTie. Formarea competenTelor de baza
pentru toTi (copii, tineri, adulTi), astfel Incât pregatirea profesionala ulterioara si
participarea la viaTa activa sa se bazeze pe un edificiu cultural autentic, este
precondiTia dezvoltarii ulterioare a resurselor umane. InvaTarea trebuie sa fie
atractiva si accesibila tuturor, indiferent de vârsta, nivelul de pregatire, statutul social
sau profesional. Sunt necesare crearea unor condiTii de InvaTare si a unor programe
adecvate, inclusiv programe de educaTie compensatorie sau de a doua sansa, ca si
rute alternative funcTionale, care sa valorifice toate tipurile de InvaTare, sa permita
tranziTii facile de la o ruta de InvaTare la alta, pentru a reduce abandonul scolar si a
creste rata de cuprindere In sistemul de educaTie a tuturor.
Formarea competenTelor de baza presupune restructurarea curriculum-ului In sensul
articularii sale orizontale si verticale, cu elaborarea de descriptori pentru
competenTele de baza si componentele lor de dezvoltat pe fiecare palier de
scolaritate. De asemenea, restructurarile este necesar sa acopere toate
componentele curriculumului, de la design, pâna la implementare si evaluare.
InvaTamântul secundar superior a trecut la un curriculum centrat pe competenTe; Insa
si procesul educaTional ca atare, InvaTarea la nivelul clasei de elevi este necesar sa
fie centrat pe aceasta dimensiune. Formarea cadrelor didactice In aceasta
perspectiva este imperios necesara. De asemenea, regândirea sistemului de
evaluare, In sensul evaluarii competenTelor reale, atât In ceea ce priveste elevii, cât
si profesorii, se impune cu prioritate.