joi, 9 aprilie 2009

2. Cadrul strategic general - Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane

Documentele strategice de referinTa utilizate In descrierea contextului naTional al
prezentei strategii sunt: Strategia NaTionala pentru Dezvoltare Durabila a Romaniei
Orizonturi 2013-2020-2030, Planul NaTional de Dezvoltare 2007-2013 si Planul
NaTional de Reforme 2007-2010, ca documente de planificare strategica si de
programare financiara multianuala, si Cadrul Strategic NaTional de ReferinTa 2007-
2013, ca document de referinTa pentru programarea Fondurilor Structurale si de
Coeziune. Acesta realizeaza legatura Intre prioritaTile naTionale si cele de la nivel
european, specificate In Liniile Directoare Strategice pentru Coeziune Economica,
Sociala si Teritoriala 2007-2013 si Liniile Directoare Integrate pentru Crestere
Economica si Locuri de Munca 2008-2010. Cadrul Strategic NaTional de ReferinTa
2007-2013 preia viziunea strategica din Planul NaTional de Dezvoltare 2007-2013,
stabilind ca obiectiv general reducerea disparitaTilor sociale si de dezvoltare
economica dintre Romania si Statele Membre ale UE.
Elementul definitoriu al Strategiei NaTionale pentru Dezvoltare Durabila a
Romaniei Orizonturi 2013-2020-2030 este racordarea deplina a Tarii noastre la o
noua filosofie a dezvoltarii, proprie Uniunii Europene si larg Impartasita pe plan
mondial – cea a dezvoltarii durabile. Se prezinta In cadrul acestui document faptul
ca, cu toate progresele realizate In ultimii ani, Romania are Inca o economie bazata
pe consumul intensiv de resurse, o societate si o administraTie aflate Inca In cautarea
unei viziuni unitare si un capital natural afectat de riscul unor deteriorari ce pot deveni
ireversibile.
Strategia stabileste obiective concrete pentru trecerea, Intr-un interval de timp
rezonabil si realist, la modelul de dezvoltare generator de valoare adaugata Inalta,
propulsat de interesul pentru cunoastere si inovare, orientat spre ImbunataTirea
continua a calitaTii vieTii oamenilor si a relaTiilor dintre ei In armonie cu mediul natural.
Ca orientare generala, documentul vizeaza realizarea urmatoarelor obiective
strategice pe termen scurt, mediu si lung:
•Orizont 2013: Incorporarea organica a principiilor si practicilor dezvoltarii
durabile In ansamblul programelor si politicilor publice ale Romaniei, ca stat
membru al UE.
•Orizont 2020: Atingerea nivelului mediu actual al Tarilor Uniunii Europene la
principalii indicatori ai dezvoltarii durabile.
•Orizont 2030: Apropierea semnificativa a Romaniei de nivelul mediu din acel
an al Tarilor membre ale UE din punctul de vedere al indicatorilor dezvoltarii
durabile.
In privinTa educaTiei si formarii profesionale14, documentul precizeaza ca “In
societatea romaneasca exista o larga recunoastere a faptului ca educaTia reprezinta
factorul strategic al dezvoltarii viitoare a Tarii prin contribuTia sa esenTiala la
modelarea multidimensionala si anticipativa a capitalului uman. EducaTia este
perceputa ca o cale spre dezvoltarea durabila care, In fapt, este un proces de
InvaTare sociala In cautare de soluTii inovative. Intregul sistem de educaTie si formare
profesionala va trebui sa internalizeze principiile si obiectivele dezvoltarii durabile ca
element integrator al ansamblului de cunostinTe, aptitudini si deprinderi necesare
existenTei si performanTei personale In lumea moderna.”
De asemenea se mai precizeaza ca “Promovarea principiului educaTiei permanente
prin InvaTarea pe tot parcursul Intregii vieTii reprezinta pentru Romania o direcTie
de acTiune prioritara, data fiind serioasa ramanere In urma In privinTa participarii la
diferite forme de calificare, reciclare sau perfecTionare profesionala (de peste 5 ori
sub media UE). Preocuparile In acest domeniu sunt esenTiale pentru dezvoltarea
personala, civica si sociala, precum si din perspectiva sanselor de obTinere a unui loc
de munca mai bine remunerat prin valorificarea rezultatelor InvaTarii dobandite, de la
educaTia timpurie pana la studiile post-universitare si alte forme de educaTie a
adulTilor In contexte formale cat si non-formale sau informale. RaTiunea dezvoltarii si
diversificarii acestor modalitaTi de educaTie si formare profesionala rezida In
cresterea relevanTei competenTelor si cunostinTelor astfel obTinute de catre
participanTi pe piaTa muncii.”15
Obiectivul central, stabilit la Lisabona In 2000, de a transforma Uniunea Europeana
pana In anul 2010, In cea mai competitiva si dinamica economie, bazata pe
cunoastere, cu locuri de munca mai multe si mai bune si cresterea incluziunii sociale
mai mare, reprezinta provocarile care, ulterior relansarii Strategiei Lisabona In 2005,
au determinat statele membre ale UE sa se angajeze tot mai mult In procese ample
de reforma pentru atingerea acestor obiective. Guvernul Romaniei s-a angajat cu
seriozitate In respectarea Strategiei Lisabona relansata, motiv pentru care a elaborat
Programul NaTional de Reforme (PNR) 2007-2010 printr-un efort participativ al
instituTiilor implicate In procesul de identificare a prioritaTilor naTionale relevante,
necesare continuarii si adancirii reformelor destinate atingerii obiectivelor de crestere
economica si ocupare, anunTate pentru anul 2010, si reducerii decalajelor economice
si sociale faTa de media Statelor Membre ale UE.
Astfel, fiind constienta de evoluTia rapida a economiei globale, Romania Isi
pregateste contribuTia naTionala pentru a asigura convergenTa cu obiectivele
Strategiei Lisabona relansate:
- Europa un loc mai atractiv pentru a investi si a munci;
- Cunoastere si inovare pentru dezvoltare economica;
- Crearea de locuri de munca mai multe si mai bune.
Cu toate acestea, Tintele stabilite In documentele strategice naTionale sunt inferioare
Tintelor europene, iar datele statistice arata ca In multe situaTii Romania este departe
de a atinge media europeana. Prin acest document vom Incerca sa evidenTiem, pe
orizonturi temporale mai largi, maniera In care Romania poate reduce decalajele faTa
de celelalte State Membre.
Pentru Romania, atingerea performanTelor economice si de ocupare naTionale,
corelate cu un sistem social echitabil, este cruciala pentru dezvoltarea durabila a
societaTii, motiv pentru care au fost stabilite un set de prioritaTi naTionale printre care
se regaseste si cresterea participarii pe piaTa muncii si promovarea calitaTii
ocuparii forTei de munca16 prin:
- asigurarea unei funcTionari a pieTei muncii favorabila crearii locurilor de
munca, reducerii fenomenului muncii nedeclarate si a managementului
adecvat al schimbarii la nivelul Intreprinderilor si lucratorilor;
- ImbunataTirea accesului pe piaTa muncii pentru grupurile vulnerabile;
- promovarea competitivitaTii pe piaTa muncii, In special prin mai buna
corelare dintre sistemul educaTional si de formare si cerinTele pieTei muncii.
Un alt document de Insemnatate majora care stabileste obiective specifice pentru
dezvoltarea resurselor umane Il constituie Planul NaTional de Dezvoltare 2007-
2013 (PND), care defineste un set de prioritaTi naTionale de dezvoltare si Incearca sa
Imbine, pe de o parte, elementele politicilor sectoriale si ale politicii de dezvoltare
regionala, si, pe de alta parte, orientarile strategice la nivel european si cerinTele
specifice legate de accesarea fondurilor comunitare post-aderare.
Obiectivul global al PND, ce vizeaza reducerea disparitaTilor de dezvoltare socioeconomica
faTa de Uniunea Europeana, se sprijina pe trei obiective specifice:
- Cresterea competitivitaTii pe termen lung a economiei romanesti;
- Dezvoltarea la standarde europene a infrastructurii de baza;
- PerfecTionarea si utilizarea mai eficienta a capitalului uman autohton.
In vederea atingerii obiectivului global si a obiectivelor specifice pentru perioada
2007-2013, masurile si acTiunile avute In vedere sunt grupate In cadrul a sase
prioritaTi naTionale de dezvoltare, dintre care una se refera In mod specific la
dezvoltarea resurselor umane, promovarea ocuparii si a incluziunii sociale si
Intarirea capacitaTii administrative.
PrioritaTile Cadrului Strategic NaTional de ReferinTa 2007-2013 (CSNR) au fost
formulate ca raspuns strategic al Guvernului la problemele economice actuale si In
vederea crearii oportunitaTilor pe care Romania si le doreste, prin stabilirea ca
obiectiv general a reducerii disparitaTilor de dezvoltare economica si sociala dintre
Romania si Statele Membre ale Uniunii Europene prin generarea unei cresteri
suplimentare de 15-20% a Produsului Intern Brut (PIB) pana In anul 2015. CSNR
vizeaza armonizarea tuturor acestor prioritaTi Intr-o strategie coerenta, care sa fie
adecvata pentru Romania, dar care sa se si conformeze strategiilor Uniunii
Europene, inclusiv Strategiei Lisabona, si sa aiba ca efect dezvoltarea economica si
cresterea numarului de locuri de munca.
In privinTa resurselor umane, CSNR stabileste ca fiind prioritara dezvoltarea si
folosirea mai eficienta a capitalului uman din Romania, urmarind “sprijinirea
sistemului de educaTie si formare In scopul ImbunataTirii calitaTii educaTiei si a
nivelului calificarilor forTei de munca, precum si pentru asigurarea unei mai mari
flexibilitaTi a sistemului educaTional”17. Totodata, se va acorda sprijin pentru cresterea
accesului si participarii la educaTie si pentru cresterea adaptabilitaTii sistemului de
educaTie si formare In vederea furnizarii cunostinTelor, deprinderilor si competenTelor
necesare unei economii moderne si In plina dezvoltare. „Cresterea adaptabilitaTii,
dezvoltarea spiritului antreprenorial si InvaTarea pe parcursul Intregii vieTi se vor afla
In centrul politicilor In domeniu, iar angajatorii vor fi IncurajaTi sa investeasca In
capitalul uman”, se sublinia In documentul amintit.
In continuare se menTioneaza “Pentru a beneficia de sisteme de educaTie si formare
de calitate, se impune modernizarea infrastructurii educaTionale si de formare,
inclusiv prin dotarea cu echipamente scolare si de tehnologia informaTiei si
comunicaTiilor (TIC). Se vor sprijini acTiunile de combatere a excluziunii sociale si de
promovare a incluziunii sociale a grupurilor vulnerabile (femeile, minoritaTile etnice,
persoanele cu dizabilitaTi) care reprezinta categorii dezavantajate pe piaTa forTei de
munca, astfel Incat acestea sa poata beneficia de noile oportunitaTi de angajare care
vor fi create. ImbunataTirea calitaTii serviciilor de sanatate si Ingrijire va contribui la
regenerarea economica prin reducerea costurilor si a perioadelor de inactivitate”.
Programul OperaTional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013
(POS DRU) preia si dezvolta a patra prioritate tematica a CSNR, privind dezvoltarea
si folosirea mai eficienta a capitalului uman din Romania, stabilind axele prioritare si
domeniile majore de intervenTie In domeniul resurselor umane In vederea
implementarii asistenTei financiare a Uniunii Europene prin intermediul Fondului
Social European, In cadrul Obiectivului ConvergenTa, pentru perioada de programare
2007–2013.
Elaborat In contextul Planului NaTional de Dezvoltare 2007-2013 si In acord cu
prioritaTile Cadrului Strategic NaTional de ReferinTa 2007-2013, POS DRU este un
instrument important In sprijinirea dezvoltarii economice si a schimbarilor structurale.
Mai mult, investiTiile In capitalul uman vor completa si vor conferi sustenabilitate
cresterii productivitaTii pe termen lung. O forTa de munca Inalt calificata, cu un nivel
de educaTie ridicat, avand capacitatea de a se adapta noilor tehnologii si nevoilor In
schimbare ale pieTei muncii, este esenTiala pentru o economie competitiva si
dinamica.
In cadrul acestui document se precizeaza ca “Romania va promova politici active pe
piaTa muncii pentru cresterea adaptabilitaTii si flexicuritaTii forTei de munca. Se
preconizeaza obTinerea unui nivel mai Inalt de participare pe piaTa muncii, ca
fundament al unei economii competitive bazate pe cunoastere”.
Obiectivul general al POS DRU este dezvoltarea capitalului uman si cresterea
competitivitaTii, prin corelarea educaTiei si InvaTarii pe parcursul Intregii vieTi cu piaTa
muncii si asigurarea de oportunitaTi sporite pentru participarea viitoare pe o piaTa a
muncii moderna, flexibila si inclusiva a 1.650.000 de persoane. Pentru atingerea
acestui obiectiv a fost stabilit un set de sapte obiective specifice, astfel:
- Promovarea calitaTii sistemului de educaTie si formare profesionala iniTiala
si continua, inclusiv a InvaTamantului superior si a cercetarii;
- Promovarea culturii antreprenoriale si ImbunataTirea calitaTii si
productivitaTii muncii;
- Facilitarea inserTiei tinerilor si a somerilor de lunga durata pe piaTa muncii;
- Dezvoltarea unei pieTe a muncii moderne, flexibile si incluzive;
- Promovarea (re)inserTiei pe piaTa muncii a persoanelor inactive, inclusiv In
zonele rurale;
- ImbunataTirea serviciilor publice de ocupare;
- Facilitarea accesului la educaTie si pe piaTa muncii a grupurilor vulnerabile.
IntervenTia Fondului Social European (FSE) In Romania va sprijini atingerea
obiectivului general si a obiectivelor specifice din domeniul dezvoltarii resurselor
umane, contribuind In mod real la implementarea Strategiei Europene de Ocupare si
la atingerea obiectivului general privind cresterea economica si crearea de locuri de
munca mai multe si mai bune.
O alta prioritate a UE In primul deceniu al secolului XXI vizeaza reformarea si
modernizarea sistemelor de educaTie si formare astfel Incat acestea sa-si aduca
contribuTia la realizarea Tintelor stabilite In Strategia Lisabona. In acest sens, In anul
2004, Consiliul European si Comisia Europeana au avizat favorabil implementarea –
prin metoda coordonarii deschise – a Programului privind EducaTia si Formarea
201018. Daca importanTa educaTiei si formarii pentru cresterea economica, a
numarului si calitaTii locurilor de munca a fost de la Inceput recunoscuta, considerata
Tinta si axa transversala de realizare a Strategiei Lisabona, In ultima vreme, In mod
repetat Comisia Europeana pune accentul pe rolul educaTiei si formarii pentru
asigurarea competitivitaTii UE pe termen lung, ca si pe coeziunea sociala. Raportul
Comun de Evaluare 2006-2007, lanseaza chemarea de a investi mai mult In capitalul
uman printr-o mai buna educaTie, calificari si cunostinTe, a cresterii importanTei
InvaTarii pe parcursul Intregii vieTi In Programele NaTionale. De asemenea sunt
relevate o serie de aspecte specifice, cum ar fi persistenTa parasirii timpurii a scolii,
argumentand ca sistemele de educaTie In funcTiune mai curand conserva inegalitaTile
existente, si, In consecinTa, reforma trebuie sa fie comprehensiva, bazata pe politici
pe termen lung si pe o cultura a evoluTiei.
Asa cum sunt concepute si structurate obiectivele Programului privind EducaTia si
Formarea 2010 In integralitatea lor, raspund cerinTei de realizare la nivel regional,
naTional si european a unor politici comprehensive multianuale de dezvoltare a
educaTiei si formarii, a punerii educaTiei In serviciul dezvoltarii durabile In dubla
calitate, de componenta intrinseca a acesteia si de instrument de realizare a
dezvoltarii durabile. Practic dezvolta si completeaza cele sase mesaje cheie lansate
In octombrie 2000 prin Memorandumul asupra InvaTarii permanente19.
Raportul intermediar comun din 2006 privind progresul In cadrul programului de lucru
„EducaTie si Formare 2010” subliniaza necesitatea ca toTi cetaTenii sa dobandeasca
si sa Isi actualizeze competenTele pe tot parcursul vieTii, precum si atenTia speciala
care trebuie acordata nevoilor specifice ale persoanelor ameninTate de excludere
sociala. InvaTarea In randul adulTilor (atat In ceea ce priveste cantitatea, cat si
calitatea) este, de asemenea, importanta pentru dezvoltarea competenTelor
persoanelor cu calificare medie sau a celor cu Inalta calificare20.
Comunicarea Comisiei privind InvaTarea In randul adulTilor21din anul 2006 intitulata
Nu este niciodata prea tarziu pentru a InvaTa22 atrage atenTia ca „Statele Membre nu
Isi mai pot permite ca sa nu aiba sisteme eficiente de educaTia adulTilor, integrate In
cadrul strategiilor naTionale de InvaTare pe parcursul Intregii vieTi, pentru a le oferi
participanTilor condiTii mai bune de acces pe piaTa muncii, o mai buna integrare
sociala si o temeinica pregatire pentru o viaTa activa si la varste Inaintate pe viitor. De
asemenea trebuie asigurate sisteme care sa permita definirea prioritaTilor si
monitorizarea implementarii acestora”.
Planul de acTiune privind InvaTarea In randul adulTilor23 intitulat Oricand este
momentul potrivit pentru a InvaTa se concentreaza asupra liniilor de acTiune de urmat.
Acestea privesc: evaluarea impactului reformelor din alte sectoare asupra educaTiei
si formarii; realizarea demersurilor pentru profesionalizarea personalului din educaTia
adulTilor, pentru funcTionabilitatea si credibilitatea sistemului de validare si certificare
a compenteTelor dobandite In contexte nonformale, informale si formale; pentru a
asigura oportunitaTi pentru toTi adulTii sa avanseze cu cel puTin un pas In nivelul de
calificare, a-si actualiza cunostinTele si competenTele, potrivit descriptorilor din
sistemele naTionale de calificare; dar si pentru monitorizarea eficienta a sistemului.
Obiectivul general al Planului de acTiune este punerea In practica a celor cinci
mesaje cheie formulate In Comunicarea Nu este niciodata prea tarziu pentru a
InvaTa: Indepartarea obstacolelor din calea participarii, cresterea calitaTii si eficienTei
sectorului, accelerarea procesului de validare si recunoastere, asigurarea unei
investiTii suficiente si monitorizarea sectorului.
Comisia Europeana a elaborat un comunicat In decembrie 200824 privind necesitatea
relansarii cadrului strategic privind Cooperarea Europeana In educaTie si formare,
subliniind ca relansarea Strategiei Lisabona nu poate fi realizata decat pe baza
cresterii nivelului de pregatire al resurselor umane, prin sisteme mai bune de
educaTie si formare. Sunt precizate direcTii de acTiune pentru anii 2009-2011, dar
sunt formulate si propuneri de Tinte strategice si direcTii de acTiune pentru 2020,
evidenTiindu-se cum procesul „Lisabona 2010” poate fi continuat In urmatoarea
decada. Comisia Europeana propune axarea Cooperarii Europene In educaTie si
formare pe patru direcTii strategice:
-punerea In aplicare a InvaTarii pe parcursul Intregii vieTi;
-ImbunataTirea calitaTii, a eficienTei si a rezultatelor sistemelor de
educaTie si formare;
-promovarea echitaTii si a cetaTeniei active;
-cresterea inovaTiei si creativitaTii, inclusiv a antreprenoriatului, la toate
nivelurile de educaTie si formare.
Guvernul Romaniei si-a asumat recomadarile din diferitele documente de politica
educaTionala europeana si a reactualizat Strategia Dezvoltarii InvaTamantului
Preuniversitar In perioada 2001-2004, In condiTiile unei planificari prospective
pentru orizontul de timp 2010.
Obiectivele strategice stabilite In dezvoltarea sistemelor de educaTie si formare sunt:
- Cresterea calitaTii actului educaTional, ca baza a realizarii societaTii
cunoasterii In Romania;
- Dezvoltarea personala a elevilor din perspectiva InvaTarii permanente;
- Asigurarea pregatirii resurselor umane prin InvaTamantul preuniversitar si
prin InvaTarea permanenta;
- Dezvoltarea coeziunii sociale si cresterea participarii cetaTenilor la
programele de dezvoltare economica si sociala a comunitaTilor sociale.
Politicile educaTionale elaborate pentru atingerea acestor Tinte strategice s-au
focalizat pe asigurarea cuprinderii fiecarui copil si tanar de varsta scolara Intr-o forma
de InvaTamant, pe dezvoltarea unor programe educaTionale individualizate adresate
adulTilor (inlcusiv a celor etnic minoritari) care nu au beneficiat de prima sansa oferita
de educaTie pentru dobandirea competenTelor-cheie, pentru a participa activ pe piaTa
muncii, dar si pe continua ImbunataTire a calitaTii si relevanTei actului educaTional.
In ceea ce priveste InvaTamantul superior, a fost adoptata Strategia InvaTamantului
Superior Romanesc pe perioada 2002-2010, al carei principal obiectiv strategic Il
reprezinta ImbunataTirea structurala a InvaTamantului superior. Realizarea acestui
obiectiv presupune Indeplinirea unor obiective operaTionale, care au fost definite
dupa cum urmeaza:
- Optimizarea reTelei naTionale a instituTiilor de InvaTamant
- Consolidarea autonomiei universitare, paralel cu cresterea sinergiei si
coerenTei Intregului sistem de InvaTamant superior.
- ImbunataTirea performanTelor In activitatea studenTilor si a personalului
didactic.
- ImbunataTirea infrastructurii universitare.
- CorelaTie mai buna a InvaTamantului superior cu piaTa forTei de munca.
- Reorganizarea procesului didactic.
- Stimularea integrarii InvaTamantului superior romanesc In cel european si a
cooperarilor internaTionale.
In vederea recuperarii decalajelor existente faTa de nivelul Tarilor europene si pentru
sprijinirea sistemului de Cercetare, Dezvoltare si Inovare (CDI) din Romania In a-si
identifica si consolida, prin deschidere internaTionala, parteneriat si compeTitie, acele
zone unice In care Romania poate sa exceleze, a fost adoptata Strategia NaTionala
de Cercetare, Dezvoltare si Inovare 2007 - 2013.
Prin aceasta strategie, Romania Isi propune sa atinga media europeana pentru
indicatorii de baza ce descriu structura si performanTa sistemului de cercetare,
dezvoltare si inovare, creand premisele focalizarii In viitor pe domenii de nisa, acolo
unde Romania va avea masa critica si performanTele unui lider. In acelasi timp
strategia Isi propune sa susTina dezvoltarea socio-economica a Romaniei cu sansa
reala de a crea o economie bazata pe cunoastere, competitiva la nivel global.
Pentru Indeplinirea acestui rol, Strategia CDI are In vedere trei obiective strategice:
1. Crearea de cunoastere, respectiv obTinerea unor rezultate stiinTifice si
tehnologice de varf, competitive pe plan mondial, avand ca scop cresterea
contribuTiei sistemului romanesc de CDI la dezvoltarea stocului mondial de
cunoastere, cresterea vizibilitaTii internaTionale si transferul rezultatelor In
economie si societate.
2. Cresterea competitivitaTii economiei romanesti prin inovare cu impact la nivelul
agenTilor economici si transferul cunostinTelor In practica economica.
3. Cresterea calitaTii sociale prin dezvoltarea de soluTii, inclusiv tehnologice, care
sa genereze beneficii directe la nivelul societaTii.
Pentru realizarea acestor obiective strategice sunt avute In vedere urmatoarele
obiective specifice:
- Cresterea performanTei
- Dezvoltarea resurselor sistemului
- Antrenarea sectorului privat
- Cresterea capacitaTii instituTionale
In acest context, sistemul de InvaTamant, prin contribuTia la dezvoltarea interesului si
aptitudinilor de cercetare si inovare ale tinerilor pe Intreg parcursul educaTional, prin
educaTia In domeniul stiintei si tehnologiei, formarea iniTiala a cercetatorilor (cu
accent pe numarul si calitatea doctoranzilor), precum si prin calitatea educaTiei
terTiare, reprezinta o componenta complementara esenTiala.
Strategia NaTionala pentru Ocuparea ForTei de Munca, 2004-2010 (SNOFM) a
fost elaborata ca un document cadru, care a identificat principalele probleme ale
pieTei muncii precum si prioritaTile strategice naTionale ale politicii de ocupare. Asa
cum se arata In acest document, “Obiectivele strategiei de ocupare ale Romaniei
sunt stabilite pe baza celor trei mari obiective strategice interdependente ale
Strategiei Europene de Ocupare: ocupare deplina, calitatea si productivitatea muncii,
coeziune si incluziune sociala”.
Pentru atingerea acestor obiective strategice, au fost stabilite noua domenii de
acTiune, dupa cum urmeaza:
1. Consolidarea nivelului de ocupare a forTei de munca, tinzand spre atingerea
obiectivelor europene stabilite la Lisabona;
2. Promovarea adaptabilitaTii si mobilitaTii forTei de munca;
3. ImbunataTirea capacitaTii de integrare pe piaTa muncii si prelungirea vieTii
active;
4. Combaterea efectelor somajului structural si reducerea ratei somajului;
5. Reducerea ratei somajului pentru grupurile vulnerabile;
6. Asigurarea egalitaTii de sanse pe piaTa muncii;
7. Consolidarea parteneriatului social;
8. Cresterea eficienTei activitaTii instituTiilor cu responsabilitaTi pe piaTa muncii;
9. Reducerea semnificativa a disparitaTilor regionale In ceea ce priveste
ocuparea forTei de munca.
Implementarea masurilor propuse In SNOFM s-a efectuat In baza unor Planuri
NaTionale de AcTiune pentru Ocupare
, care conTin termeni, sarcini si responsabilitaTi.
Monitorizarea implementarii acestor masuri a fost asigurata de catre MMFPS.
Un alt document strategic de referinTa este Strategia pe termen scurt si mediu
pentru Formare Profesionala Continua 2005-2010 (SFPC), prin care se urmareste
dezvoltarea unui sistem de formare profesionala continua, transparent si flexibil, care
sa asigure cresterea ocupabilitaTii, adaptabilitaTii si mobilitaTii forTei de munca si care
sa raspunda nevoilor intreprinderilor de forTa de munca calificata.
Strategia a fost elaborata avand In vedere obiectivul-Tinta al Strategiei Lisabona -
nivelul mediu de participare la procesul de InvaTare pe parcursul Intregii vieTi sa fie,
pana In 2010, de cel puTin 12,5% pentru populaTia adulta (grupa de varsta 25 - 64
ani) - In concordanTa si cu Programul de guvernare 2005 - 2008, care prevede ca
obiectiv major al politicii educaTionale si de formare profesionala investiTia In capitalul
uman ca fiind investiTia cea mai profitabila pe termen lung.
SFPC stabileste doua obiective strategice, realizate prin direcTii de acTiune specifice
si direcTii de acTiune transversale. Un prim obiectiv strategic urmareste o participare
crescuta la FPC si facilitarea accesului pentru toate categoriile de persoane din
perspectiva InvaTarii pe parcursul Intregii vieTi, iar al doilea urmareste cresterea
calitaTii si eficienTei sistemului de FPC printr-un management orientat spre rezultate.
Cel mai recent aparut document strategic este Raportul NaTional Strategic privind
ProtecTia Sociala si Incluziunea Sociala (2008 – 2010)
. In conformitate cu acest
document, “Obiectivul central al Guvernului Romaniei, In ceea ce priveste domeniul
incluziunii sociale se refera la continuarea eforturilor pentru dezvoltarea unei societaTi
incluzive bazata pe acordarea de servicii de incluziune sociale integrate dezvoltate
avand la baza o evaluare reala a nevoilor individului, prin dezvoltarea sectorului
terTiar si prin asigurarea oportunitaTilor egale pentru toTi cu accent deosebit pe
persoanele vulnerabile. Totodata, se vor cauta soluTiile pentru a creste implicarea
persoanelor, familiilor sau comunitaTilor In procesul de luare a deciziilor, precum si In
procesul de implementare a masurilor, acest fapt constituindu-se In unul dintre
punctele slabe ale sistemului romanesc.”
Raportul prezinta principalele provocari pentru urmatoarea perioada de raportare,
respectiv 2008-2010, si stabileste un set de obiective prioritare, dupa cum urmeaza:
1. Cresterea gradului de ocupare a persoanelor defavorizate;
2. Promovarea politicilor familiale integrate prin promovarea unui pachet de
masuri eficiente de prestaTii si servicii sociale;
3. Continuarea eforturilor pentru ImbunataTirea condiTiilor de viaTa ale cetaTenilor
de etnie roma.
In vederea atingerii acestor obiective, sunt prezentate masuri concrete care se vor
realiza prin cooperarea si coordonarea tuturor actorilor, guvernamentali si ai societaTii
civile, care au responsabilitaTi In domeniul incluziunii sociale. De asemenea, se
asteapta ca Fondul Social European sa sprijine din punct de vedere financiar
implementarea programelor menTionate In cadrul acestui document, completat fiind
de fonduri de la bugetul de stat si bugetele locale, precum si fonduri rambursabile
acordate de Banca Internationala pentru ReconstrucTie si Dezvoltare.
Contextul actual al crizei economice globale, cu impact greu de prevazut pe termen
mediu si lung, este, de asemenea, avut In vedere pe parcursul SIDRU, fiind
valorificate stipularile din Planul European de Redresare Economica. De asemenea,
previziunile din documentul „New skills for new jobs – Anticipating and matching
labour market and skills needs” (COM (2008) 868 final, din 16.12.2008), cu privire la
nevoile viitoare de competenTe pe piaTa muncii, au fost incluse in SIDRU. Fiecare
dintre documentele reprezentative prezentate, ca si alte documente la care se vor
face trimiteri punctual, sunt valorificate critic, continuate si complementate in SIDRU.