joi, 9 aprilie 2009

5.1. Consolidarea institutionala - Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane

5.1. Consolidarea institutionala
Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane

Succesul SIDRU depinde Intr-o masura decisiva de calitatea implementarii acesteia,
iar implementarea depinde la rândul sau de angajamentele politice, precum si
implicarea partenerilor sociali si a celorlalte instituTii ca factori de decizie.
Utilizarea acestui document naTional presupune mobilizarea tuturor factorilor cu
atribuTii In domeniul dezvoltarii resurselor umane; consultarile cu partenerii sociali si
societatea civila desi au devenit o regula, trebuie sa capete consistenTa.
CompetenTele privind politicile care vizeaza dezvoltarea resurselor umane trebuie
ImparTite la nivel naTional, regional si local iar relaTiile dintre diferitele niveluri trebuie
sa se bazeze pe o buna coordonare.
Acest lucru se va realiza In principal prin:
•Consolidarea rolului jucat de catre instituTiile guvernamentale, In calitate de
iniTiatori si intermediari Intre instituTiile si organizaTiile implicate In implementarea
politicilor de dezvoltare a resurselor umane la nivel regional, prin contacte
sistematice cu angajatorii, patronatele si alte organizaTii neguvernamentale;
•Diseminarea de informaTii relevante In ceea ce priveste modul de implicare a
partenerilor sociali si a altor factori de decizie In implementarea politicilor de
dezvoltare a resurselor umane;
•MenTinerea si dezvoltarea rolului dialogului tripartit, In scopul soluTionarii prompte
a problemelor aparute In implementarea raporturilor de munca din diferitele arii de
activitate;
•Dezvoltarea si adaptarea sistemului de formare a personalului propriu;
•Adaptarea continua a alocarii la nivel local a resurselor umane In funcTie de
cerinTele pieTei;
•Certificarea calitaTii serviciilor oferite (de ex. prin certificare ISO 9001);
•ImbunataTirea continua a sistemului informatic integrat, adaptarea acestuia astfel
Incât sa fie posibila monitorizarea indicatorilor practicaTi la nivelul Uniunii
Europene si realizarea de rapoarte statistice specifice;
•Dezvoltarea capacitaTii administrative In vederea implementarii proiectelor
finanTate din Fondul Social European.
•InfiinTarea unei instituTii centrale responsabile cu educaTia adulTilor, fie ca este o
agenTie interministeriala, un departament sau ce formula este considerata mai
fezabila, care sa gestioneze unitar, articulat si sistematic elaborarea si
implementarea de politici In domeniul educaTiei adulTilor.
•Gasirea unei soluTii cu privire la existenTa unui institut de cercetare In educaTia
adulTilor (ex. InfiinTarea unui departament distinct In cadrul Institutului de StiinTe
ale educaTiei, ori valorificarea altor institute de cercetare existente)46 care sa ofere
baza de argumentare stiinTifica pentru deciziile de politica educaTionala naTionala,
sa realizeze statistici constante, dar si baze de date relevante si credibile cu
privire la situaTia sistemului de educaTie pentru adulTi, sa elaboreze sistemul
profesionalizarii pentru practicienii din educaTia adulTilor, sa realizeze programe
pentru diferite grupuri Tinta (ex. pentru educaTia de baza a adulTilor), sa reprezinte
România pe plan internaTional, articulând discursurile naTionale cu tendinTele
exprimate pe plan internaTional etc.
•Diversificarea reTelei instituTiilor abilitate sa asigure educaTia de baza a adulTilor.
•Implicarea sectorului privat In susTinerea cercetarii, a unei formari profesionale
iniTiale si continue de calitate.
•Dezvoltarea infrastructurii instituTiilor educaTionale si de servicii conexe pentru
adulTi.
•InstituTiile responsabile pentru implementarea strategiei vor fi In principal MECI si
MMFPS, cu reTeaua de agenTii si instituTii subordonate. De asemenea, acTiuni
specifice asupra diferitelor grupe de adulTi (ex. adulTii din mediul rural), se va
colabora cu ministerele de linie specializate.