joi, 9 aprilie 2009

4.2.5.2. Promovarea oportunitatilor egale - Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane

4.2.5.2. Promovarea oportunitatilor egale in Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane

In pofida facilitaTilor de natura fiscala alocate la angajarea persoanelor din categorii
defavorizate, accesul acestora la ocupare se dovedeste a fi restrâns. In acest sens,
este necesara promovarea principiilor egalitaTii de sanse pe piaTa muncii, derularea
de campanii de constientizare si informare a instituTiilor cu privire la avantajele si
responsabilitaTile societaTii faTa de fiecare din categoriile defavorizate.
Pornind de la principiul egalitaTii de sanse Intre femei si barbaTi, astfel cum este
definit In Legea 202/2002, republicata, care presupune luarea In considerare a
diferitelor capacitaTi, necesitaTi si aspiraTii ale barbaTilor si ale femeilor precum si
tratamentul egal al acestora, In prezent, este esenTial pentru România ca femeilor sa
li se asigure In mod real egalitatea de sanse In ceea ce priveste accesul la educaTie,
la formare si la un loc de munca, la Intemeierea unei familii si la participarea la luarea
de decizii publice si politice, trasatura ce caracterizeaza societaTile democratice si
dezvoltate. In acest sens, promovarea de formule flexibile de Imbinare a nevoilor de
asistare a maternitaTii cu revenirea pe piaTa muncii prin programe de lucru modulare,
cu timp parTial de lucru etc., asociate cu beneficii sociale parTiale.
Integrarea tinerilor In societate si In viaTa activa, precum si folosirea optima a
potenTialului lor reprezinta elemente esenTiale pentru reducerea riscului excluziunii
sociale si pentru asigurarea progresului durabil al societaTii. Rezolvarea problematicii
specifice tinerilor care parasesc sistemul de protecTie a copilului necesita
intensificarea intervenTiilor de dezvoltare a cadrului legal si instituTional privind
susTinerea integrarii sociale si profesionale a acestor persoane, precum si
implementarea politicilor si programelor de asistenTa sociala destinate asigurarii
dreptului la o viaTa independenta si demna.
O proporTie Insemnata dintre persoanele de etnie rroma se confrunta cu o situaTie
de risc ridicat de saracie, de excludere si de marginalizare, ca rezultat al unui decalaj
de dezvoltare cronicizat, Intarit de menTinerea unor atitudini discriminatorii.
Problema-cheie a segmentului de rromi este slaba participare pe piaTa formala a
muncii. ImbunataTirea situaTiei persoanelor de etnie rroma trebuie realizata In mod
integrat pe toate dimensiunile importante: cresterea participarii scolare si
ImbunataTirea formarii profesionale, ImbunataTirea educaTiei profesionale, cresterea
ocuparii, ImbunataTirea condiTiilor de locuit, identificarea de soluTii pe termen lung
pentru soluTionarea rapida a situaTiilor de lipsa a actelor de identitate, instituirea
profesiei de mediator sanitar si scolar etc.
In domeniul protecTiei persoanelor cu dizabilitaTi, eforturile se vor concentra pe
elaborarea si implementarea politicilor privind protecTia, integrarea si incluziunea
sociala a acestora. Principalul obiectiv spre care se vor Indrepta toate eforturile Il
constituie crearea si dezvoltarea sistemului de servicii sociale comunitare care sa
vina In sprijinul persoanelor cu dizabilitaTi neinstituTionalizate, permiTându-le acestora
sa-si traiasca cât mai independent propria viaTa, fiind asistate de o reTea de suport.
Este In primul rând necesara continuarea informarii instituTiilor cu privire la facilitaTile
de care pot beneficia prin angajarea persoanelor cu dizabilitaTi, dar si facilitarea
interacTiunii directe cu acestea. In acest mod instituTiile vor avea posibilitatea sa
cunoasca care sunt competenTele acestora si tipurile de activitaTi pe care le pot
realiza persoanele cu dizabilitaTi, care sunt particularitaTile activitaTii lor de munca
(care sunt mecanismele prin care disfuncTia presupusa de dizabilitate poate fi
compensata) si vor putea gasi soluTii de ocupare In concordanTa cu specificul
acestora, depasind nivelul prejudecaTilor.
Alte grupuri sociale având un risc ridicat de excludere sociala sunt tinerii sub 30 de
ani, fara calificare, loc de munca si casa, batrânii de peste 60 de ani, care sunt
singuri, fara venituri si fara ajutor din partea familiei, al caror acces pe piaTa muncii, la
serviciile de integrare profesionala si la cele de educaTie generala este foarte limitat.
Totusi, din perspectiva Imbatrânirii populaTiei, este necesar sa fie reconsiderat
sistemul asigurarilor de batrâneTe, In sensul de a fi unul echitabil, dar si permisiv
prelungirii vieTii active si menTinerii prelungita pe piaTa muncii a acestora dupa vârsta
de pensionare.
De asemenea trebuie regândit si sistemul de suport social pentru batrâni, care ajung
sa se izoleze si sa se excluda singuri din societate, datorita lipsei de oferte de
activitaTi pentru acest palier de vârsta.