joi, 9 aprilie 2009

3.3.3. Formarea Profesionala Continua

Exista mai multe strategii cu referire directa sau indirecta la dezvoltarea resurselor
umane prin educaTie si formare profesionala. Atata vreme cat ele se aplica Intr-un
cadru legislativ care sufera, cel puTin o data pe an, modificari cosmetice impuse de
diferite conjuncturi, si nu o restructurare prin care sa se realizeze armonizarea
actelor normative In vigoare, prin integrare Intr-o viziune cuprinzatoare, rezultatele
analizelor externe care vizeaza diferiTi factori de performanTa sau rata participarii la
educaTie si formare profesionala vor fi aceleasi.
O analiza critica a actelor normative care reglementeaza educaTia si formarea
profesionala, si In primul rand a Legii InvaTamantului, pune In evidenTa faptul ca In
conTinutul acestora educaTia si formarea profesionala sunt abordate ca un scop In
sine, si nu ca un instrument de dezvoltare morala, profesionala si civica a individului.
Cu alte cuvinte, atenTia se focalizeaza pe sistem si pe structura instituTionala care Il
susTine, In loc sa se concentreze pe individ ca membru al societaTii si pe societate ca
beneficiar al calitaTilor umane, morale si profesionale ale individului.
Prin comparaTie, trebuie menTionat ca toate actele normative romanesti referitoare la
educaTia si formarea profesionala iniTiala sau continua se preocupa In mod explicit si
unilateral de reglementarea sistemului si de construcTia instituTionala a acestuia, de
rezultatele asteptate, respectiv de dezvoltarea morala, intelectuala si profesionala a
persoanei, a cetaTeanului. Subliniem acest fapt deoarece poate fi definit ca un
simptom care altereaza percepTia celor care trebuie sa puna In aplicare prevederile
legale, mutand centrul de greutate de pe dezvoltarea personala, pe reglementarea
instituTionala si de sistem.
In prezent formarea profesionala este direct legata de dobandirea competenTelor
necesare practicarii unei ocupaTii si astfel cursurile care nu pot fi relaTionate cu
competenTele unei ocupaTii nu sunt autorizate In contextul OG 129/2000. Aceasta
prevedere a legii constituie si ea o bariera In sistem si Inlaturarea ei creeaza
premisele unei mai mari flexibilitaTi In oferta de formare profesionala.
Confuzia In ceea ce priveste definirea obiectivelor principale ale actelor normative,
confuzia legata de termeni In sine, inconsecvenTa pe parcursul unui act normativ, dar
si de la un act la altul, toate acestea corelate cu o mentalitate care nu Incurajeaza
participarea voluntara a adulTilor la cursuri si cu dificultaTile financiare reale si pentru
individ si pentru instituTia angajatoare, devin bariere In participarea la InvaTare si
conduc la impresia ca romanii au un interes foarte scazut pentru instruire.