joi, 9 aprilie 2009

3.2.5. Viziune integratoare

Spicuirile din documentele strategice anterioare arata o viziune mai larga, care sa
cuprinda si educaTia permanenta. Din pacate Insa, Inca nu putem vorbi de o strategie
naTionala de InvaTare pe parcursul Intregii vieTi In Romania, desi acest document
integrator trebuia sa fie elaborat pana la sfarsitul anului 2006.
Dezvoltari s-au produs din partea ministerului de resort pe linia asigurarii, de
exemplu, celei de-a doua sanse la educaTie, sau a extinderii serviciilor de consiliere.
SoluTiile gasite Insa, ca si aspectele declarative din documente, care nu sunt foarte
convingatoare ca si concept, par sa nu fie suficient de adaptate si de funcTionale
pentru nevoile adulTilor de a InvaTa continuu. Chiar si a doua sansa la educaTie oferita
adulTilor necalificaTi, pare a nu fi suficient de adaptata adulTilor care au deja o
experienTa de viaTa, chiar daca sunt (semi)analfabeTi. A face din scoala un centru
comunitar de resurse33, presupune abilitarea profesorilor pentru a lucra cu adulTi, nu
pentru a risca o „rescolarizare”. Este motivul pentru care am introdus educaTia
adulTilor la domeniul „EducaTie”, tocmai pentru a semnala necesitatea de a fi privita
ca parte a educaTiei naTionale, care are nevoie de soluTii mai consistente.
Pe de alta parte, articulari interne Intre diferitele niveluri de scolaritate, pentru a face
mai usoara si mai flexibila urmarea diferitelor rute de scolaritate, este necesar a fi
reconsiderate.
Mesaj cheie: Pentru dezvoltarea cat mai rapida a resurselor umane, coroborand
nivelul de educaTie si tendinTele demografice, datele menTionate atrag atenTia asupra
necesitaTii unei investiTii susTinute pentru cresterea In cel mai scurt timp a proporTiei
absolvenTilor de InvaTamant secundar superior In cadrul grupei de varsta 20-24 ani.
De asemenea, cresterea ratei de participare la InvaTamantul superior si a ratei de
cuprindere a adulTilor In programe de InvaTare continua poate compensa deficitul de
forTa de munca Inalt calificata pentru o economie bazata pe cunoastere, competitiva
si durabila. In plus, din punct de vedere calitativ, este imperativa ImbunataTirea
substanTiala a calitaTii InvaTamantului obligatoriu.