joi, 9 aprilie 2009

4.2.4.5. Cresterea relevanTei educatiei si formarii continue - Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane

4.2.4.5. Cresterea relevanTei educatiei si formarii continue - Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane

Pentru ca un proces de InvaTare sa fie eficient, este necesar ca ceea ce se InvaTa sa
fie relevant/util atât pentru piaTa muncii sau societate, cât si pentru individ. Adesea
sunt exprimate Ingrijorari cu privire la conTinutul programelor de formare profesionala,
care nu Intotdeauna raspund nevoilor pieTei muncii. Pe de alta parte, exista critici si
In legatura cu anumite cursuri de perfecTionare si specializare care sunt cosiderate
de catre angajatori ca având puTina relevanTa/utilitate practica si nu reflecta o
InTelegere reala asupra aplicabilitaTii cunostinTelor si deprinderilor dobândite In
contextul unui sector sau activitaTi specifice.
Din aceste motive, pentru ca InvaTarea sa fie completa si sa aiba semnificaTie, este
necesara o mai buna combinaTie Intre cunostinTele si abilitaTile practice dobândite.
ToTi ofertanTii de formare, indiferent ca sunt din InvaTamântul secundar superior, din
InvaTamântul superior, sau de orice alt tip, este necesar sa Isi dimensioneze curricula
pentru a asigura transparenTa, dar si dimensiunea practic-aplicativa a competenTelor
formate.
De asemenea, o importanTa majora o comporta si modul In care sunt concepute si
derulate programele de formare. Accentul este pus In continuare pe informaTiile
transmise de profesor catre beneficiarul formarii (prin prelegeri, prezentari si
seminarii), In detrimentul Incurajarii beneficiarului formarii In direcTia dezvoltarii
personale si profesionale. TendinTele In educaTie si formare sunt In schimbare si se
produce o schimbare a rolului tradiTional jucat de catre profesor spre o abordare
centrata pe beneficiarul formarii. Se manifesta tot mai pregnant o ImparTire a
responsabilitaTii procesului educativ-formativ Intre acestia.