joi, 9 aprilie 2009

A. Managementul institutional

A. Managementul institutional - Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane
- Consolidarea autonomiei unitaTilor de InvaTamânt, prin accelerarea procesului
de descentralizare, cu stabilirea unor competenTe clare legate de
managementul integrat al resurselor umane, precum si de managementul
financiar.
- Analizarea rapoartelor internaTionale de evaluare si a rezultatelor din ultimii
ani la examenele naTionale pentru a genera / adapta politici educaTionale
bazate pe evidenTe care sa vina In sprijinul cresterii calitaTii educaTiei si a
performanTei generale a sistemului. Elaborarea si implementarea unui plan
naTional de acTiune, la nivelul anului 2009, dar cu acTiuni concrete pe termen
scurt, mediu si lung, pentru cresterea nivelului de performanTa a sistemului
de InvaTamânt preuniversitar In asigurarea competenTelor de baza si
reducerea ratei de analfabetism funcTional pâna la 15% In 2020.
- Elaborarea si implementarea unui plan naTional de acTiune, la nivelul anului
2009, dar cu acTiuni concrete pe termen scurt, mediu si lung, pentru
reducerea abandonului, scolar, flexibilizarea rutelor de reintrare In sistemul
educaTional.
- Dezvoltarea unor scheme funcTionale si eficiente de tranziTie de la
scoala/universitate la locul de munca / de la un nivel la altul al sistemului
educaTional (mai ales de la InvaTamântul preuniversitar la InvaTamântul
superior), de la o ruta de formare la alta, prin proceduri de evaluare si de
validare transparente, prin transfer de credite etc.
- Asigurarea accesului la formare iniTiala de nivel cât mai Inalt, prin acordarea
unor facilitaTi de menTinere In sistemul de formare (profesionala) iniTiala a
tinerilor proveniTi din mediul rural sau din grupuri vulnerabile.
- Dezvoltarea scolilor/universitaTilor ca centre comunitare de resurse / ca
centre de InvaTare, prin diversificarea ofertei de produse si servicii
educaTionale catre comunitatea locala si regionala, prin deschiderea
scolii/universitaTii catre nevoile si interesele educaTionale ale unor categorii
cât mai largi de persoane, prin stabilirea unor parteneriate funcTionale.
Aceasta poate fi o soluTie la scaderea numarului de elevi si de norme
didactice.
- Elaborarea documentelor de proiectare /planificare strategica de la nivelul
tuturor instituTiilor de InvaTamânt In conformitate cu un set clar de norme
metodologice (ghid), In directa corelare cu bugetul instituTiei. Aceste
documente vor conTine, In mod obligatoriu, un capitol destinat formarii si
dezvoltarii profesionale a personalului didactic, precum si prevederi clare la
contribuTia instituTiei la InvaTarea pe tot parcursul vieTii.
- Evaluarea sistematica a planurilor de scolarizare la nivel local si naTional, mai
ales pentru InvaTamântul profesional si tehnic, dar si la nivel licenTa si
masteral, din perspectiva relevanTei pentru cerinTele si tendinTele de pe piaTa
muncii. Aceasta masura ar trebui corelata cu restructurarea reTelei scolare,
sau chiar contopirea instituTionala.
- Dezvoltarea competenTelor manageriale ale tuturor managerilor din
InvaTamânt, ca si ale membrilor conducerii (Consiliu de AdministraTie) In
vederea gestionarii performante a unitaTii educaTionale, Intr-un sistem
descentralizat si bazat pe autonomie insituTionala. CompetenTele
manageriale vizeaza mai ales componentele referitoare la managementul
resurselor umane, managementul financiar, asigurarea calitaTii,
managementul curricular, analiza de nevoi, managementul strategic etc.
- Dezvoltarea si implementarea unui sistem coerent de management al
performanTei, corelat cu celelalte componente relevante ale managementului
resurselor umane si managementului calitaTii, dar mai ales cu un sistem
motivant de compensaTii si beneficii. DiferenTierea alocarilor financiare In
funcTie de performanTa dovedita, dar si pentru a Incuraja si sprijini excelenTa,
cresterea inovaTiei si a creativitaTii, a cercetarii, inclusiv a antreprenoriatului,
la toate nivelurile de educaTie si formare.
- Introducerea si operarea cu norma flexibila de lucru a cadrelor didactice, care
sa permita o mai eficienta utilizare a resurselor umane existente In sistem In
funcTie de nevoile curente. Numarul de ore de predare nu trebuie sa fie unic
la nivel naTional, ci decis la nivel de instituTie, In funcTie de nevoi si resurse,
de prioritaTile asumate (ex. concentrarea pe cercetare vs. pe didactica, In
InvaTamântul superior).
- Diversificarea profesiilor didactice. Având In vedere diversitatea de servicii si
de roluri noi necesare la nivelul scolii si al comunitaTii, din perspectiva
InvaTarii / asistarii / consilierii / dezvoltarii personale si instituTionale, o serie
de noi profesii didactice pot sa se consolideze, pentru a creste calitatea
actului educaTional In ansamblu si pentru a oferi oportunitaTi de Incadrare
profesionistilor din domeniul educaTiei: pedagog de recuperare, mentori de
instruire practica si de stagiatura, formator, asistent educaTional pentru copii
cu CES, consilier etc.