joi, 9 aprilie 2009

4.2.4.7. Asigurarea calitatii ofertei - Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane

4.2.4.7. Asigurarea calitatii ofertei - Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane

Este unanim recunoscut ca trebuie ImbunataTit nivelul calitaTii programelor de
educaTie si formare, si ca trebuie dezvoltate sistemele de asigurare a calitaTii. Atât
dezvoltarea CNC cât si Legea InvaTamântului conTin prevederi referitoare la
asigurarea calitaTii. Incurajarea furnizorilor de educaTie si formare, cât si a profesorilor
si formatorilor pentru activitaTi de auto-evaluare si prin includerea In acest proces si a
beneficiarilor formarii, s-a dovedit a fi o metoda eficienta de ImbunataTire a
standardelor de formare. Cadrul Comun European de Asigurare a CalitaTii poate
constitui un bun exemplu In privinTa elaborarii unor sisteme mai cuprinzatoare de
asigurare a calitaTii la nivel de furnizor si de sistem.
SatisfacTia clientului, In cazul nostru a beneficiarului formarii, este elementul central
al multor sisteme de asigurare a calitaTii, fie ca este vorba de educaTie si formare, fie
ca este vorba de alte servicii. Calitatea este un concept foarte subiectiv; ceea ce o
persoana considera a fi o buna calitate, poate fi perceputa In mod opus de catre o
alta persona, si de aceea existenTa unor criterii standardizate poate ajuta la
verificarea calitaTii sistemelor de educaTie si formare.
EsenTiale pentru asigurarea unei bune calitaTi nu sunt numai existenTa unor dotari
materiale corespunzatoare ale furnizorului, dar si asigurarea unui personal care sa
deTina competenTele si experienTa necesara. In cadrul programelor de formare
profesionala este indispensabil ca cei care furnizeaza acest tip de InvaTare sa aiba
atât o pregatire de specialitate si pedagogica de lucru cu adulTii, cât si o experienTa
relevanta In munca, iar aceasta expertiza sa fie actualizata In mod regulat. Este
necesara de aceea InfiinTarea unui sistem de perfecTionare de-a lungul carierei
profesionale si pentru formatorii pentru adulTi (asemanator de exemplu celui existent
pentru perfecTionarea cadrelor didactice), care sa faciliteze accesul acestora la
formare continua. Sistemele actuale trebuie sa fie reanalizate In vederea asigurarii
ca toate aceste elemente sunt prezente si ca activitaTile de monitorizare si de
evaluare verifica Intr-adevar performanTa In raport cu cele mai bune practici de pe
plan internaTional.