joi, 9 aprilie 2009

3.2 Situatia educaTiei si formarii profesionale iniTiale - 3.2.1. Viziune de ansamblu

EducaTia si formarea sunt determinante pentru schimbarile din plan economic si
social. Flexibilitatea si securitatea necesare In vederea sporirii numarului si calitaTii
locurilor de munca depind de garantarea faptului ca toTi cetaTenii dobandesc
competenTele esenTiale si Isi actualizeaza cunostinTele pe parcursul Intregii vieTi.
InvaTarea continua contribuie la susTinerea creativitaTii si inovarii si permite
participarea deplina la viaTa economica si sociala.
Analiza situaTiei educaTiei si formarii a pornit de la poziTionarea Romaniei In anul
2007 In raport cu indicatorii Strategiei Lisabona:
INDICATORII STRATEGIEI LISABONA29
ROMANIA MEDIA UE łINTA UE
(2010)
Parasirea prematura a sistemului de educaTie* 19,2% 14,8% Max. 10%
Ponderea populaTiei de 22 de ani care a absolvit
nivelul de InvaTamant secundar superior
77,4% 78,1% Min. 85%
Ponderea elevilor de 15 ani care nu reusesc sa
atinga nici macar nivelul cel mai scazut de
performanTa (PISA 2006)
53,5%
24,1% 15%
Rata de crestere anuala a numarului de absolvenTi
In domeniile matematica, stiinTe si tehnologie
(2000-2006)
5,5% 4,4% 1,4%
Participarea adulTilor la InvaTare pe parcursul 1,3% 9,7% 12,5%
InvaTamantul preuniversitar din Romania a fost, In ultimii ani, subiectul unor
transformari profunde, pe majoritatea componentelor sale. Desi de magnitudini si
intensitaTi diferite In diverse perioade, schimbarile au „atins” toate elementele
importante ale sistemului, de la curriculum si evaluare, la management si finanTare,
de la formarea cadrelor didactice, la repoziTionarea si restructurarea reTelei scolare.
Structura sistemului de InvaTamant preuniversitar a cunoscut, la randul ei, modificari
semnificative In ultimii ani, principalele schimbari fiind cresterea duratei
InvaTamantului obligatoriu de la 8 la 10 ani, reorganizarea si diversificarea rutelor de
formare specifice InvaTamantului profesional si tehnic: liceul tehnologic si ruta
progresiva (scoala de arte si meserii + anul de completare + liceu tehnologic). La
acestea se adauga reglementarile recente privind „revigorarea” InvaTamantului postliceal
(finanTare, acces, participare).
Modificarile Legii InvaTamantului din 1995, In anii 2003 si 2004, au adus ImbunataTiri
semnificative cadrului legal, prevazand printre altele introducerea unor elemente de
schimbare a sistemului de finanTare a InvaTamantului preuniversitar prin sporirea
autonomiei unitaTilor de InvaTamant si a atribuTiilor autoritaTilor locale; finanTarea
InvaTamantului de stat din fondurile publice a crescut de la 3,6% din PIB In 2001, la
5,2% In 2007, fiind estimata la minimum 6% Incepand din anul 2008.
In intervalul 2000-2006, numarul absolvenTilor si al unitaTilor de InvaTamant In
funcTiune (In special preuniversitar) s-a aflat Intr-o scadere continua, cu diferenTieri si
oscilaTii pe niveluri educaTionale si locaTii (urban/rural) corelat fiind, de la an la an, cu
diminuarea populaTiei de varsta scolara.
In urma numeroaselor sesizari critice, susTinute de studii care au relevat perpetuarea
si chiar, sub unele aspecte, adancirea decalajelor faTa de celelalte Tari ale UE si
ramanerile In urma faTa de obiectivele Strategiei Lisabona, In februarie 2008,
principalele partide reprezentate In Parlament au semnat, la iniTiativa Presedintelui
Romaniei, un Pact NaTional pentru EducaTie care stabileste ca obiectiv strategic
convenit pentru remedierea situaTiei In perioada urmatoare transformarea Scolii ca
sistem pentru generarea sustenabila a unei resurse umane naTionale Inalt
competitive, capabile sa funcTioneze eficient In societatea actuala si viitoare.
DirecTiile de acTiune si proiectele necesare Indeplinirii obiectivului strategic vizeaza
orientarea sistemului educaTional catre nevoile beneficiarilor acestuia, inclusiv catre
nevoile speciale ale celor dezavantajaTi, anticiparea si satisfacerea proactiva a
nevoilor actuale sau de perspectiva ale pieTei de competenTe.
SperanTa medie de viaTa scolara era In Romania (In 2006) de 15,6 ani faTa de 17,2
ani In UE-27, iar proporTia din populaTia Intre 15 si 64 de ani cuprinsa In InvaTamantul
de toate gradele era de 47,5%. Rata bruta de cuprindere In InvaTamantul primar si
gimnazial a Inregistrat o tendinTa ascendenta, cu 4% In anul scolar 2005/2006 faTa
de 2002/2003, menTinandu-se Insa un decalaj important (14%) Intre mediul urban si
cel rural. Daca In mediul urban aproape 80% dintre elevi finalizeaza ciclul obligatoriu
de 10 clase prin promovarea examenelor finale, In mediul rural proporTia este de sub
50%. In anul 2006, numai 2,9% din totalul populaTiei active din mediul rural aveau
studii superioare In comparaTie cu 21,0% In mediul urban.
Rata de participare la educaTie (ISCED1-5) a populaTiei Intre 15 si 24 de ani a
crescut de la 37,3% In 1999/2000 la 46,1% In 2003/2004, dar rata de parasire
timpurie a scolii ramane alarmanta, respectiv 19,2% In 2007, cu mult peste nivelul
mediu al UE-27 de 14,8% si al obiectivului-Tinta de sub 10% prevazut pentru
aplicarea obiectivelor Strategiei Lisabona pentru anul 2010.
ProporTia absolvenTilor InvaTamantului secundar superior din grupa de varsta 20-24
ani era In 2007 de 77,4% faTa de obiectivul de referinTa UE pentru anul 2010 de 85%.
Participarea la educaTia timpurie In 2006 era de 75,8% faTa de 90% cat reprezinta
Tinta de referinTa a UE pentru anul 2010.
Pana In anul 2005, nu a existat un sistem explicit, cuprinzator si unitar la nivel
naTional pentru asigurarea calitaTii educaTiei. In aceste condiTii, referirile la relevanTa
si, respectiv, calitatea educaTiei si formarii profesionale s-au putut face numai pe
baza evaluarilor externe. Evaluarea realizata In 2006 dupa metodologia OrganizaTiei
pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) In sistemul PISA (Programme
for International Student Assessment) pentru performanTa generala a tinerilor de 15
ani, situeaza Romania pe locul 47 din 57 de Tari participante, 53,5%30 din elevii
romani fiind sub nivelul alfabetizarii funcTionale. Mediocritatea rezultatelor este mai
Ingrijoratoare prin raportare la evaluarea PISA din anul 2000, faTa de care se
Inregistreaza o scadere a performanTelor scolare. Raportul PISA 2006 evidenTiaza o
variaTie mare Intre rezultatele obTinute de elevii din diferite scoli si constata
persistenTa unor decalaje substanTiale de performanTa la elevii proveniTi din
segmentele defavorizate ale populaTiei.
SituaTia pare a fi de asemenea problematica31 si In ceea ce priveste InvaTamantul
universitar, unde nu a avut loc o evaluare de tip calitativ care sa evidenTieze
relevanTa competenTelor dobandite In raport cu cerinTele reale de pe piaTa muncii si
cu exigenTele dezvoltarii durabile. In termeni strict cantitativi, rata de participare a
absolvenTilor de InvaTamant secundar la InvaTamantul superior a crescut de la 27,7%
In 2000/2001 la 44,8% In 2005/2006, dar faptul ca doar 11,7% din adulTii din grupa
de varsta Intre 25 si 64 de ani sunt absolvenTi de InvaTamant superior (faTa de 27,7%
In SUA, 16,4% In Marea Britanie sau 15,4% In FranTa) plaseaza Romania Intr-o
situaTie dezavantajoasa faTa de cerinTele racordarii la societatea bazata pe
cunoastere.
La sfarsitul anului universitar 2006/2007, erau Inscrisi 818,2 mii studenTi, dintre care
522,6 mii In instituTiile de InvaTamant public si 295,6 mii In cel privat, cu o crestere de
11% faTa de anul precedent, mai ales pe seama Inscrierilor In sistemul de InvaTamant
deschis la distanTa din sectorul privat (reprezentand 15% din totalul studenTilor).
Ponderea studentelor a fost de 59,8% dintre absolvenTi In InvaTamantul public si 58%
In cel privat. PreferinTele la Inscriere In anul scolar 2007/2008 s-au Indreptat In
continuare spre facultaTile de profil universitar (31,4% In sectorul public si 26,3% In
cel privat), economic (23,9% public si 44,3% privat), juridic (24,6% In sectorul privat)
si 28,1% tehnic (In sectorul public). Este totusi important de menTionat ca, In
comparaTie cu obiectivul-Tinta al UE pentru anul 2010 privind cresterea cu 15% a
numarului de absolvenTi ai programelor de studii superioare In matematica, stiinTe si
tehnologii, Romania a Inregistrat o rata de crestere de 25,9% pana In 2006.
Rata de participare a adulTilor Intre 25 si 64 de ani la programe educaTionale se afla
Inca, In 2007, la un nivel extrem de scazut de 1,3% faTa de media UE-27 de 9,7% si
faTa de obiectivul-Tinta de 12,5% pentru anul 2010. De asemenea, acest nivel este
Inca departe de obiectivul-Tinta naTional de 7% stabilit pentru anul 2010 In cadrul
Strategiei pe termen scurt si mediu pentru formare profesionala continua, 2005 –
2010.