joi, 9 aprilie 2009

3.2.2. InvaTamantul preuniversitar

InvaTamantul preuniversitar din Romania a traversat o perioada de continue
restructurari In toate componentele, de la aspectele de ordin structural (ex. schimbari
ale duratei scolaritaTii obligatorii, la nivelul rutelor de profesionalizare etc.), pana la
aspecte de ordin curricular sau managerial, iar aceste schimbari/ ajustari continua,
unele fiind doar de „cosmetizare”, iar altele de amploare considerabila, asa cum este
preconizata descentralizare. Toate aceste schimbari vizau ImbunataTirea
performanTelor sistemului In a-si Indeplini misiunea de baza: aceea de a asigura
competenTele de baza, pregatirea generala fundamentala necesare individului pentru
a se integra activ In societate.
Principala concluzie pe care o putem formula, ca urmare a Intregii analize, este
aceea ca sistemul de InvaTamant preuniversitar din Romania, In ansamblul sau, nu
reuseste sa aiba In momentul de faTa o buna performanTa In ceea ce priveste
contribuTia sa la dezvoltarea resurselor umane din perspectiva InvaTarii pe parcursul
Intregii vieTi. Progresele semnificative Inregistrate sunt mai degraba sectoriale, dar
multitudinea schimbarilor, ca si caracterul lor recent, nu au produs Inca efectele
pozitive scontate, de ansamblu, asa cum o arata In analizarea acestora principalii
indicatori. PerformanTa globala a sistemului, tradusa In rezultatele obTinute de elevi la
diferitele testari, ori In performanTele lor In sistemul terTiar, ori la locul de munca este
mai degraba necorespunzatoare. Acelasi lucru Il putem afirma si In legatura cu
ceilalTi actori importanTi ai actului educaTional, profesorii, daca analizam motivaTia lor,
calitatea pregatirii, receptivitatea faTa de perfecTionarea de-a lungul carierei didactice,
respectiv perfomanTa lor, cunatificabile In satisfacTia elevilor, a parinTilor, a Increderii
In sistem ca Intreg.
Criticile majore care se aduc sistemului de InvaTamant preuniversitar sunt legate de
supraIncarcarea programelor scolare, de caracterul prea teoretisc al celor InvaTate,
esuand In a dezvolta copiilor competenTe de a sti sa faca, ori In a dezvolta o atitudine
favorabila faTa de InvaTare ca Intreg. De aceea, schimbarile majore care se impun Tin
de restructurarea manierei de interacTiune didactica si de vehiculare a cunostinTelor,
dar si de apreciere, pentru a evalua competenTe reale, pentru a sprijini individul cu
toate nevoile sale specifice.
Elaborarea unei strategii integrate de dezvoltare a resurselor umane din Romania
trebuie sa Tina seama de importanTa capitala a educaTiei si formarii profesionale
iniTiale si de cei care sunt direct implicaTi In furnizarea acesteia – cadrele didactice.
Aceste aspecte trebuie sa ocupe un loc fundamental In SIDRU, dublate de Intarirea
capacitaTii manageriale de a oferi servicii educaTionale calitative si adaptate tuturor
indivizilor.