joi, 9 aprilie 2009

C. Redefinire curriculara: Calificari - competente - rezultate ale Invatarii

C. Redefinire curriculara: Calificari - competenTe - rezultate ale
Invatarii - Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane
- Continuarea restructurarii reTelei scolare, a ofertei de calificari si a curriculumului
In conformitate cu nevoile si tendinTele de pe piaTa muncii. In situaTia
financiara a sistemului de InvaTamânt din România, a produce calificari
nerelevante sau a produce calificari „pe stoc” e un lux pe care nu ni-l putem
permite.
- Dezvoltarea unor scheme flexibile de transfer intern Intre calificari, dar si a
unor scheme funcTionale de tranziTie de la scoala la locul de munca pentru
absolvenTii de IPT care, datorita structurii mai largi a pregatirii (la nivel de
calificare, cu ajutorul careia pot practica mai multe ocupaTii) au dificultaTi de
integrare si adaptare la ocupaTiile specifice.
- Dezvoltarea unui mecanism de recunoastere si validare a achiziTiilor din IPT
la nivelul InvaTamântului superior. Ambele sisteme sunt bazate acum pe
credite transferabile, dar care au semnificaTii si definiri diferite.
- Intarirea capacitaTii instituTionale si a competenTelor structurilor parteneriale
create la nivel local si regional, precum si identificarea unor soluTii de
susTinere a activitaTii acestor structuri.
- Realizarea de studii cu privire la absolvenTi si la evoluTia acestora, dar si de
studii periodice de prognoza cu privire la evoluTia pieTei muncii. Politicile
specifice formarii profesionale iniTiale ar fi, astfel, mult mai bine fundamentate
pe evidenTe.
- Corelarea Intre curriculum si evaluare, mai ales la nivelul InvaTamântului
secundar superior si revizuirea sistemelor de evaluare sumativa / examene
din perspectiva InvaTarii centrate pe elev si pe formarea de competenTe.
- Elaborarea unor descriptori pentru competenTele de baza, cu prezentarea
diferenTierilor privitoare la competenTele de dezvoltat pe fiecare palier de
scolaritate; definirea rezultatelor InvaTarii In termeni de competenTe.
- Articularea orizontala si verticala a conTinuturilor, de maniera a transfera
cunostinTele acumulate transdisciplinar, In practica si viaTa de zi cu zi, de a
valorifica InvaTarea non-formala si informala. Restructurarea modului de
vehiculare a informaTiei In procesul didactic, In sens formativ, de maniera a
abilita copilul sa acceseze informaTia prin efort individual, sa trezim interesul
pentru nou si pentru a opera funcTional cu informaTia accesata.
- Decongestionarea programelor si a manualelor scolare si restructurarea lor
pentru a evidenTia aspectul formativ al informaTiilor vehiculate, pentru a
cuprinde informaTii utile si adaptate specificitaTii de vârsta, dar si pentru a
face trimiteri catre surse alternative (inclusiv digitale) de accesare a
informaTiei; abilitare pentru accesarea si procesarea informaTiei, nu pentru
memorarea ei si receptarea ei pasiva, „de-a gata”.
- InvestiTii In resursele materiale si umane necesare pentru a transforma scolile
In adevarate centre comunitare de InvaTare;
- Revizuirea CNC pentru a cuprinde calificarile relevante pe piaTa muncii.
- Elaborarea si implementarea unui program naTional destinat cresterii calitaTii
personalului didactic din InvaTamântul preuniversitar, ca factor cheie de
crestere a calitaTii educaTiei. Un astfel de program va trebui sa includa masuri
la toate nivelurile: administrativ –managerial (salarii, sisteme de compensaTii
si beneficii In funcTie de performanTe, etc.), al formarii si dezvoltarii
profesionale (acces si participare la experienTe relevante de InvaTare In
cadrul sistemului de formare continua), al promovarii (sistem complex si
diferenTiat de promovare / avansare In cariera), al condiTiilor si relaTiilor de
munca (norma de munca flexibila, crearea de condiTii mai bune de munca,
etc.), al profesionalizarii carierei didactice (masterate didactice, sisteme de
induction, etc.), samd.
- Dezvoltarea competenTelor cadrelor didactice si a capacitaTilor instituTionale
ale scolilor pentru a lucra cu o diversitate de actori, Intr-o diversitate de
contexte educaTionale. InvaTarea pe tot parcursul vieTii si formarea si
dezvoltarea resurselor umane trebuie sa fie Tinte strategice InsoTite de alocari
financiare si de crearea condiTiilor si a pârghiilor motivaTionale pentru a
dezvolta, oferi, accesa si urma experienTe de InvaTare la nivelul unor centre
complexe de InvaTare: scolile viitorului, ca centre comunitare de resurse
educaTionale pentru toTi.