joi, 9 aprilie 2009

B. Formarea continua a personalului din Invatamant

B. Formarea continua a personalului din Invatamant - Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane
- Revizuirea si completarea Strategiei de formare a personalului din
InvaTamântul preuniversitar, adaptarea ei la nevoile si tendinTele actuale, si
adoptarea acesteia ca document fundamental care regleaza pe termen lung
domeniul formarii si dezvoltarii profesionale a personalului din InvaTamânt. O
strategie integrata, care sa includa formarea iniTiala, formarea continua,
dezvoltarea si promovarea In cariera ar putea aduce beneficii semnificative
pentru personalul didactic si pentru sistemul educaTional In ansamblul sau.
- Incurajarea unei pieTe libere reale a programelor de formare si dezvoltare
profesionala continua, concomitent cu Intarirea procedurilor de acreditare si
asigurare a calitaTii (extinderea si Intarirea rolului CNFP si a centrelor sale
regionale). Acest lucru presupune revizuirea metodologiei de acreditare a
programelor de formare continua, pentru a flexibiliza oferta (o mai larga
cuprindere a instituTiilor care pot fi furnizori, cu includerea companiilor
private), dar si modul de acumulare a creditelor la nivel individual.
- Introducerea portofoliului de educaTie / formare profesionala continua pentru
personalul din InvaTamânt; corelat cu revizuiri ale metodologiei de acreditare,
acesta poate fi un instrument util pentru dezvoltarea si promovarea In cariera,
pentru un posibil sistem de management al performanTei etc. Acest document
ar fi reflecTia, la nivel individual, a planului de formare si dezvoltare
profesionala de la nivelul scolii (capitol integrat, asa cum sugeram, In
Proiectul mai larg de dezvoltare instituTionala
- Constituirea, din surse variate, a bugetelor pentru formarea si dezvoltarea
profesionala continua a personalului la nivelul scolilor, astfel Incât acestea sa
Isi poata alege furnizorul, dar si gama de cursuri care vor fi urmate de
cadrele didactice, In conformitate cu nevoile si interesele profesionale ale
acestora. Se pot menTine elemente de reglementare care sa asigure
participarea cadrelor didactice la formari specifice nevoilor reformei, Insa
inspectoratele scolare ar trebui eliminate din ecuaTia acreditare – furnizare –
participare.
- Realizarea, la nivelul CNFP, a unor analize periodice de nevoi pe esantioane
naTionale stratificate, precum si realizarea unor studii de impact al
programelor de formare acreditate. S-ar putea oferi astfel elemente pentru
adecvarea ofertei de formare si pentru calibrarea politicilor In domeniu. Tot la
nivelul CNFP, ar putea funcTiona un catalog virtual al programelor de formare
acreditate, unde scolile sa vizualizeze oferta la zi, dar si sa faca opTiuni care
sa poata fi centralizate si prezentate sub forma de rapoarte la nivel de Tara.
- Clarificarea statutului CCD-urilor si a rolului pe care acestea trebuie sa Il
joace In sistem. Principalul lor mandat ar trebui legat de managementul
formarii si al dezvoltarii profesionale continue, si nu de furnizarea de formare.
Dezvoltarea instituTionala a acestei reTele ar trebui sa urmareasca
competenTele delegate, iar la nivel instituTional, ar putea lucra In colaborare
cu CNFP si CRFP.
- Stimularea apariTiei unor oferte de formare iniTiala si continua pentru „noile
profesii didactice”, In paralel cu legitimarea acestora la nivel de acte
normative corespunzatoare. Sistemul are nevoie de aceste noi profesii si, In
paralel, aceasta poate fi o posibilitate de gestionare inteligenta a resurselor
deja existente In sistem, In condiTiile previziunilor demografice care anunTa
scaderea populaTiei scolare cu aproximativ 20% pâna In 2013.
- Asezarea urgenta In corelare si coerenTa a diverselor componente ale
sistemului de formare a cadrelor didactice, In contextul mai larg al proceselor
specifice managementului resurselor umane din InvaTamântul preuniversitar
(formarea iniTiala, stagiatura, definitivarea / certificarea finala, formarea
continua, dezvoltarea si promovarea In cariera). Un element important Il
constituie, de asemenea, corelarea cu un sistem de management al
performanTei. In plus, introducerea normei flexibile a cadrelor didactice
trebuie menTionata din nou In acest context.
- Si pentru InvaTamântul superior este necesara InfiinTarea de centre de staffdevelopment
In interiorul fiecarei universitaTi, pentru asigurarea pregatirii
cadrelor didactice universitare In vederea implementarii calitative a tuturor
schimbarilor din InvaTamântul superior (de la costruirea tuturor instrumentelor
curriculare In termeni de competenTe si rezultate ale InvaTarii, respectiv
definirea calificarilor In termeni de competenTe, pâna la pregatirea si
asistarea lor pentru ImbunataTirea calitaTii predarii si evaluarii etc.).