joi, 9 aprilie 2009

4.2.4.6. Certificarea competentelor reale - Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane

4.2.4.6. Certificarea competentelor reale - Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane

Având In vedere ca InvaTarea formala si non-formala conduce la certificare, rezulta
cu claritate ca este necesara stabilirea unui referenTial agreat pe plan naTional, ca
parte a Cadrului NaTional al Calificarilor (CNC). Acest cadru va trebui sa devina
operaTional pe deplin pâna In anul 2013. Pentru a fi credibil si sprijinit de catre toate
parTile interesate, este deosebit de important ca CNC sa fie suficient de flexibil si sa
permita luarea deciziilor In cel mai scurt timp pentru dezvoltarea unor calificari
corespunzatoare. Permisivitatea unei game cât mai largi de persoane interesate care
sa propuna noi calificari sau unitaTi de competenTa, cu respectarea condiTiilor
necesare pentru asigurarea calitaTii, va creste flexibilitatea sistemului de a raspunde
cu operativitate nevoilor In continua schimbare ale pieTei muncii, privind profilele
dezirabile de competenTe corespunzatoare diferitelor ocupaTii.
Este necesar ca sistemul de certificare a competenTelor dobândite anterior sa fie
extins. Aceasta va permite o reducere a posibilitaTii ca sa fie repetate procese de
dobândire a unor cunostinTe, deprinderi sau competenTe deja existente. Introducerea
unui sistem bazat pe unitaTi de competenTa, In cadrul unui sistem standardizat si
unitar asigurat de catre CNC, va permite certificarea unei singure unitaTi de
competenTa si va permite transferabilitatea acesteia de la o calificare la alta.
Instrumentele de evaluare trebuie sa fie concepute de o asa maniera Incât sa fie
reproduse condiTiile reale, In masura posibilitaTilor, In special In cazul formarii
profesionale. A scrie despre cum se face un anumit lucru nu poate fi un substitut a
testarii capacitaTii de a face acel lucru. Pe masura ce tot mai mulTi adulTi vor fi
implicaTi In procese de InvaTare formala si non-formala, o atenTie deosebita trebuie
acordata evaluarii la locul de munca, bazata pe activitaTi lucrative ale beneficiarului
formarii. Acest model poate fi atractiv, atât ca proces cât si prin prisma costurilor
aferente, In special In cazul celor care urmaresc sa se perfecTioneze sau sa se
specializeze In domeniul actual de activitate.