joi, 9 aprilie 2009

3.3.2. Masuri de ocupare a fortei de munca

Procesul de reorganizare si modernizare a serviciului public de ocupare, respectiv a
AgenTiei NaTionale pentru Ocuparea ForTei de Munca (ANOFM) si a agenTiilor sale
judeTene, a Inceput In anul 2002 si a urmarit In principal descentralizarea serviciilor
de ocupare, ImbunataTirea si diversificarea serviciilor oferite beneficiarilor, respectiv
angajatorilor, persoanelor aflate In cautarea unui loc de munca si somerilor care
doresc sa Inceapa o afacere. Cu toate acestea, ritmul rapid al schimbarilor de pe
piaTa muncii In ceea ce priveste mobilitatea forTei de munca, apariTia de noi calificari,
necesitatea dezvoltarii spiritului antreprenorial, impune o capacitate administrativa
sporita a serviciului public de ocupare, pentru a face faTa cerinTelor unei societaTi
dinamice. In acest sens, este necesara ImbunataTirea In continuare a calitaTii si
eficienTei serviciilor oferite, accentul sporit asupra masurilor active si abordarea
preventiva a somajului, formarea personalului propriu In sensul cresterii standardelor
de acordare a serviciilor de ocupare, dezvoltarea si modernizarea centrelor de
formare profesionala pentru adulTi In scopul furnizarii pentru someri de competenTe,
deprinderi si abilitaTi profesionale care sa le faciliteze accesul la ocupare.
Serviciile de informare si consiliere profesionala au un rol esenTial In activitatea
desfasurata de serviciile publice de ocupare, de calitatea acestora depinzand In
mare masura rezultatele aplicarii celorlalte tipuri de servicii de stimulare a ocuparii, In
special formarea profesionala. Analizand activitatea de informare si consiliere prin
AJOFM si furnizori externi, la nivel naTional, In perioada anilor 2005-2007 se observa
o evoluTie ascendenta In ceea ce priveste numarul beneficiarilor acestor servicii.
Avand In vedere ca Strategia pe termen scurt si mediu pentru formare profesionala
continua 2005 – 2010, Isi propune o crestere graduala a numarului de participanTi la
procesul educaTional sau de formare, prin Planul NaTional de Formare Profesionala
pentru anul 2007 a fost prevazuta organizarea a 2.784 cursuri de formare
profesionala si cuprinderea unui numar de 55.000 persoane care beneficiaza de
servicii gratuite de formare profesionala, din care 40.800 someri aflaTi In evidenTele
agenTiilor teritoriale ale ANOFM. Pana la sfIrsitul anului 200738, au fost cuprinse In
programe de formare profesionala gratuite 46.999 persoane, ceea ce a reprezentat
numai 85,45% din numarul de persoane planificat.
Incepand cu anul 2007, ca urmare a modificarilor legislative, stimularea Incadrarii In
munca a absolvenTilor a Imbracat noi valenTe, aceasta vizand ambele segmente ale
pieTei muncii: angajator si absolvent. SubvenTiile acordate angajatorilor pentru
Incadrarea In munca a absolvenTilor de InvaTamant, diferenTiate In funcTie de nivelul
studiilor absolvite de cel angajat, au avut un aport important la ocuparea tinerilor
InregistraTi In evidenTele ANOFM. Desi au fost utilizate toate mijloacele de informare
In masa cu privire la masurile active destinate tinerilor, informarea si consilierea
privind cariera elevilor din anii terminali de studii, bursa locurilor de munca destinata
absolvenTilor, In anul 2007 au fost angajaTi cu 13% mai puTini absolvenTi decat In anul
200639. Incepand cu anul 2006, tinerii absolvenTi de InvaTamat care se Incadreaza In
munca cu program normal de lucru si pentru o perioada mai mare de 12 luni primesc
o prima neimpozabila, egala cu un salariu de baza minim brut pe Tara garantat In
plata, In vigoare la data angajarii. In anul 2007, au beneficiat de astfel de prime de
Incadrare cu 13,3% mai mulTi absolvenTi de InvaTamant decat In anul precedent.
Desi masura de stimulare a ocuparii prin acordarea de credite din bugetul asigurarilor
pentru somaj nu mai are aceeasi atractivitate ca In anii anteriori, din cauza evoluTiei
de pe piaTa dobanzilor bancare, precum si a condiTiilor impuse legate de angajarea
somerilor, ANOFM a contribuit la iniTierea si dezvoltarea de afaceri care au condus la
crearea a 879 de noi locuri de munca, din care 587 au fost ocupate de someri,
Inregistrand o scadere drastica, la 43,6% faTa de nivelul anului anterior. Este foarte
posibil Insa, ca, In condiTii de criza si mai ales de contracTie masiva a creditarii, acest
instrument desigur cu ajustarile de rigoare, sa devina extrem de atractiv, eficienTa sa
putand sa creasca de o maniera semnificativa.
Somajul In randul persoanelor cu varsta de peste 45 ani sau someri unici susTinatori
ai familiilor monoparentale continua sa constituie una din problemele stringente ale
pieTei forTei de munca. In anul 2007 au fost Incadrate In munca 101.053 persoane cu
varsta de peste 45 ani sau unici IntreTinatori de familie, Inregistrandu-se o crestere cu
9,2% faTa de anul precedent.
Mobilitatea geografica este stimulata prin acordarea de prime de Incadrare sau de
instalare, dupa caz. Aceasta poate fi o soluTie pentru acoperirea deficitelor de forTa
de munca din anumite zone, regiuni si sectoare de activitate, dar este limitata ca
rezultat. Stimularea mobilitaTii geografice privita din perspectiva ocuparii unui loc de
38 vezi “Raport de activitate pentru anul 2007”, ANOFM.
39 vezi “Raport de activitate pentru anul 2006”, ANOFM.
munca nu a produs efecte spectaculoase, motivele fiind dintre cele mai variate:
salarii reduse, posibilitaTi limitate de a gasi o locuinTa pentru sine si familie,
mentalitatea Inradacinarii In locul de nastere etc.
Prin aplicarea complexului de masuri active prevazute pentru promovarea includerii
sociale a persoanelor cu handicap apte de munca, s-a reusit Incadrarea In activitate
In anul 2007 a 1.072 persoane, Inregistrandu-se o crestere spectaculoasa, de 38,3%
faTa de anul 2006. O contribuTie importanta a avut-o si activitatea desfasurata In
cadrul celor 9 centre de mediere si consiliere a persoanelor cu dizabilitaTi InfiinTate,
precum si campania de informare desfasurata In anul 2007 privind serviciile oferite
de ANOFM pentru stimularea Incadrarii persoanelor cu dizabilitaTi. DificultaTile de
integrare a persoanelor cu handicap sunt deosebit de variate, acestea fiind In
principal legate de: accesibilitaTile pe care trebuie sa le asigure comunitatea si
angajatorii, adaptarile locului de munca de catre angajatori; de mentalitaTile legate de
utilizarea acestor persoane In activitaTi practice, mai curand angajatorii fiind dispusi
sa achite penalitaTile prevazute de lege In cazul neIncadrarii de persoane cu
handicap.
In contextul politicii de Incurajare a auto-ocuparii, respectiv de a sprijini activitaTile
antreprenoriale ale somerilor, ANOFM ofera servicii de asistenTa si consultanTa
gratuita pentru iniTierea de catre someri a unei activitaTi pe cont propriu, atat prin efort
propriu cat si prin intermediul furnizorilor de servicii specializate. Numarul celor care
au reusit sa demareze o activitate sau afacere pe cont propriu ca urmare a serviciilor
de consultanTa si asistenTa pentru Inceperea unei activitaTi independente sau pentru
iniTierea unei afaceri, a fost In anul 2007 de 581 persoane (235 femei), cu mult sub
nivelul planificat. Acest fapt este cauzat In principal de faptul ca oferta furnizorilor de
consultanTa si asistenTa In afaceri este una modesta si concentrata mai ales In
zonele marilor orase In care rata somajului este, de regula, mica, dar si de
incapacitatea persoanelor aflate In cautarea unui loc de munca de a iniTia si de a
desfasura activitaTi pe cont propriu (fapt justificat si de structura somerilor din
evidenTele ANOFM dupa nivelul de educaTie si calificare).
ANOFM sprijina comunitaTile cele mai afectate de somaj prin implementarea
programelor al caror scop este ocuparea temporara a somerilor In servicii de
dezvoltare locala. Desi este o masura costisitoare, cu implicaTii asupra gradului de
reIntoarcere In somaj a participanTilor, ocuparea temporara In servicii de interes
comunitar a constituit, pe laga reducerea fenomenului de sezonalitate privind forTa de
munca determinat de unele activitaTi economice, atat o alternativa pentru somerii
care au reale probleme de reinserTie pe piaTa muncii si de mobilitate profesionala, cat
si o contribuTie, pe perioada limitata de timp, la prevenirea somajului de lunga durata
si obTinerea unor venituri din munca necesare cheltuielilor curente.
Prin serviciile de mediere au fost Incadrate In munca 391.882 persoane,
reprezentand numai 53,3% din nivelul atins In anul precedent. Activitatea de mediere
a muncii a fost susTinuta In mod evident si de organizarea burselor locurilor de
munca. Anul 2007 a fost al doilea an In care s-a asigurat flexibilizarea acestei
masuri, prin organizarea a doar doua burse generale la nivel naTional (pentru toate
categoriile de persoane aflate In cautarea unui loc de munca si pentru absolvenTii
instituTiilor de InvaTamant) si oricate alte burse sunt necesare, la nivel local. In afara
celor doua burse generale au fost organizate burse speciale pentru rromi si pentru
tinerii care au parasit sistemul de protecTie a copilului. La nivel local au fost
organizate, la cererea pieTei, burse pentru: femei, diverse meserii si sectoare de
activitate, disponibilizaTi colectiv, persoane cu handicap.
In scopul apropierii de beneficiarii de servicii din categoria persoanelor de etnie
rroma, precum si a persoanelor din mediul rural, ANOFM a continuat acTiunile de
informare si oferire a serviciilor specifice, direct In cadrul comunitaTilor, prin
intermediul caravanelor ocuparii forTei de munca, acTiune iniTiata In anul 2005.
Incepand cu a doua jumatate a anului 2007, caravana ocuparii s-a desfasurat pe
baza unei noi filosofii si anume, s-a Incercat implementarea activitaTii de consiliere
profesionala prin aplicarea de chestionare specifice.
Pentru asigurarea acompaniamentului social personalizat prevazut de Legea nr.
116/2002 privind prevenirea si combaterea marginalizarii sociale au fost Incheiate In
anul 2007 un numar de 2.212 contracte de solidaritate, cu 11,7% mai multe decat In
anul 2006, Inregistrandu-se totodata si o crestere a numarului angajatorilor de
inserTie. Un aport deosebit la Incadrarea persoanelor supuse marginalizarii sociale a
avut-o si bursa locurilor de munca pentru tinerii care parasesc sistemul de protecTie a
copilului, care se desfasoara anual, In funcTie de cerinTele pieTei muncii.