joi, 9 aprilie 2009

D. OportunitaTile de Invatare si dezvoltare

D. OportunitaTile de Invatare si dezvoltare - Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane
OportunitaTile de InvaTare si dezvoltare oferite de catre furnizorii de educaTie si
formare vor conduce la:
- dezvoltarea si consolidarea caracteristicilor individuale, cunostinTe, deprinderi
si competenTe, descrise la lit.A de mai sus;
- construirea unei InTelegeri a lumii moderne si a unor mecanisme de
consolidare a capacitaTii individuale de adaptare la aceasta si
autodeterminare;
- accesul la o gama variata si flexibila de oportunitaTi de InvaTare formala si
non-formala;
- eliminarea barierelor de acces la orice forma de InvaTare pentru dezvoltare
personala si profesionala, de participare democratica activa, mai ales pentru
adulTii aparTinând grupurilor vulnerabile social;
- sprijinirea participarii, prin crearea de mecanisme financiare stimulative,
adaptate diferitelor situaTii In care se afla indivizii;
- potrivire mai buna cu cerinTele curente si previzionate ale pieTei muncii,
precum si cu aspiraTiile individuale;
- motivarea si cresterea angajamentului si interesului pentru InvaTarea pe
parcursul Intregii vieTi;
- adoptarea unei abordari incluzive adaptata nevoilor si posibilitaTilor fiecaruia
In privinTa tipului, locaTiei si duratei programelor de educaTie si formare;
- procese de evaluare si certificare a unor competenTe reale prin forme
corespunzatoare si variate de testare;
- consolidarea unui sistem de rute alternative si flexibile de progres pentru
fiecare, atât In plan orizontal cât si vertical;
- recompensarea eforturile financiare printr-un nivel Inalt al calitaTii serviciilor;
- Implinirea aspiraTiilor personale si profesionale ale indivizilor care formeaza
diferite grupuri dezavantajate pe piaTa muncii si/sau In societate
- crearea unei culturi a InvaTarii permanente funcTionale, prin constinetizarea
si sensibilizarea adulTilor, prin campanii educaTionale susTinute, cu privire la
necesitatea de a InvaTa pe parcursul Intregii vieTi.
Aceasta viziune integrata va permite atingerea obiectivelor actuale si viitoare ale
Uniunii Europene In privinTa ocuparii forTei de munca si InvaTarii pe parcursul
Intregii vieTi, asa cum ele sunt definite In cadrul Strategiei Lisabona si sunt
reflectate In politicile care privesc InvaTamântul preuniversitar, InvaTamântul
tehnic si profesional, InvaTamântul superior si educaTia adulTilor.
łinte strategice pentru anul 202043:
•Rata de ocupare a populaTiei In vârsta de munca (15-64 de ani) sa creasca de
la aproximativ 59% In prezent la 62%;
•Rata de activitate a populaTiei In vârsta de munca sa creasca de la
aroximativ 64% In prezent, la 66-67%;
•Rata de participare a copiilor In vârsta de 4 ani la educaTie timpurie sa fie de
miim 90%;
•Ponderea tinerilor de 15 ani care obTin rezultate scazute privind alfabetizarea
funcTionala sa fie de maxim 15%;
•prematura a sistemului de educaTie de catre tineri, grupa de vârsta
18-24 ani, sa fie de pâna la maxim 10%;
•Ponderea populaTiei de 22 de ani care a absolvit nivelul de InvaTamânt
secundar superior sa fie de minim 85%;
•Ponderea adulTilor din grupa de vârsta 30-34 ani care au absolvit InvaTamântul
superior sa fie de minim 45%;
•Cresterea participarii adulTilor, grupa de vârsta 25-64 ani, la educaTie si
formare pâna la nivelul de minim 12%;
43 vezi Obiectivele NaTionale stabilite pentru Orizontul 2020 In cadrul “Strategiei pentru Dezvoltarea Durabila a
•Cheltuielile publice pentru cercetare-dezvoltare-inovare In universitaTi si unitaTi
specializate se vor ridica la cel puTin 2% din PIB.
In continuare, vor fi enumerate modalitaTi concrete, articulate si coerente prin care
aceste Tinte referitoare la dezvoltarea resurselor umane din România vor fi atinse.