joi, 9 aprilie 2009

4.2.4.2 Imbunatatirea accesului la servicii si oportunitati de Invatare de calitate

4.2.4.2 Imbunatatirea accesului la servicii si oportunitati de Invatare de calitate - Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane

Accesibilitatea la dezvoltarea resurselor umane comporta mai multe valenTe: locaTia,
durata si conceptul programelor, accesibilitatea fizica In cladiri, conTinutul
programelor de InvaTare si costul acestora. ImbunataTirea accesului la sistemele de
educaTie si formare presupune eliminarea barierelor semnificative de acces, atât cele
legate de infrastructura de servicii, cât si cele legate de tipul ofertelor de formare, In
special pentru cei care locuiesc In mediul rural, cei care au nevoie de condiTii
speciale (generate fie de starea de sanatate, fie de condiTia economico-sociala), cei
care nu au finalizat scolaritatea obligatorie, cei cu un nivel modest al veniturilor si
adulTii aflaTi In diferite forme de ocupare.
Multe dintre aceste bariere pot fi Inlaturate prin Incurajarea organizaTiilor pentru a
oferi servicii si In afara oraselor (mari), In special In mediul rural, si prin dezvoltarea
unor noi forme de educaTie si formare, cum ar fi InvaTarea la distanTa si e-learning.
Un alt element care poate contribui In mod esenTial la ImbunataTirea accesului Il
constituie si inventarierea tuturor oportunitaTilor de educaTie si formare existente, atât
din sectorul public cât si din cel privat, care sa permita o mai buna orientare a
dezvoltarii Intregului sistem, astfel Incât sa fie asigurata In toate localitaTile furnizarea
serviciilor de educaTie si formare pentru competenTele de baza, sectoare si ocupaTii
prioritare, alte competenTe specifice cerute de angajatori.
Acolo unde este asigurata o gama cât mai larga de forme de educaTie si formare, vor
creste si oportunitaTile de progres individual. De aceea, este nevoie ca sa fie
identificate si Inlaturate acele condiTii (artificiale) de intrare In programe de educaTie
si formare, daca acestea nu sunt absolut necesare.
EducaTia de baza a adulTilor, oferirea celei de-a doua sanse la educaTie este necesar
sa fie ImbunataTita calitativ, atât prin formarea adecvata a formatorilor, cât si prin
diversificarea instituTiilor abilitate sa ofere acest gen de pregatire.