joi, 9 aprilie 2009

Formarea profesionala initiala de calitate 4.2.2.2.

4.2.2.2. Formarea profesionala initiala de calitate - Strategia Integrata de Dezvoltare a Resurselor Umane
In linii mari, contribuTia sistemului de educaTie si formare profesionala iniTiala la
dezvoltarea resurselor umane va fi influenTata de nevoile pieTei muncii, de contextul
social si economic In general, fiind necesara o continua prospectare si adaptare
proactiva la aceasta dinamica.
InvaTamântul profesional si tehnic este segmentul InvaTamântului preuniversitar care
aduce, prin mandatul si specificul sau, cea mai mare contribuTie la formarea
profesionala iniTiala. Formarea profesionala iniTiala, derulata In cadrul InvaTamântului
profesional si tehnic a fost unul dintre sectoarele foarte dinamice ale sistemului
naTional de educaTie, datorita eforturilor constante de modernizare si ImbunataTire.
Noul curriculum dezvoltat In InvaTamântul profesional si tehnic pe baza standardelor
de pregatire profesionala, centrat pe competenTe si pe credite transferabile, ofera
posibilitaTi mai clare de adaptare la nevoile individuale de InvaTare, pe de o parte, dar
si la specificul pieTei muncii. In plus, elaborarea unui cadru si a unui registru naTional
al calificarilor pentru toate treptele de calificare (aferente InvaTamântului
preuniversitar si superior deopotriva) se impune cu prioritate, pentru ca specializarile
oferite In instituTiile educaTionale sa se finalizeze Intr-o calificare relevanta pentru
piaTa muncii, dar si pentru a se asigura transparenTa calificarilor In sensul formularii
lor In termeni de rezultate ale InvaTarii. Este necesara Insa si o mai buna articulare si
tranziTii mai facile catre InvaTamâtul superior, In sensul deschiderii universitaTilor
catre cursanTii netradiTionali, prin validarea si recunoasterea rezultatelor InvaTarii.
Daca InvaTamântul profesional si tehnic a reusit o buna atragere si colaborare cu
partenerii sociali si intreprinderile, nu cu aceeasi extensie s-a realizat acest lucru si In
InvaTamântul superior. Este necesara o implicare mai consistenta a Intreprinderilor,
atragerea In mai mare masura de investiTii private pentru cercetarea realizata In
universitaTi, dar si pentru o formare iniTiala adaptata cerinTelor de performanTa de pe
piaTa muncii, ca si diversificarea iniTiativelor antreprenoriale, de tip spin-off
companies sau incubatoare de afaceri, de exemplu.
Garantarea calitatii In formarea (profesionala) iniTiala este o obligaTie pentru toate
instituTiile educaTionale. Rezultatele InvaTarii la toate nivelurile de educaTie si de
formare trebuie sa fie relevante pentru viaTa privata si profesionala. Câteva
demersuri sunt de realizat In acest sens:
Redefinire curriculara: Calificari – competente - rezultate ale InvaTarii
•Fiecare domeniu trebuie sa-si defineasca in mod explicit calificarile, pe niveluri
de calificare, atât In InvaTamântul preuniversitar, postliceal, cât si superior
(pentru nivel licenTa-master-doctorat), In termeni de competenTe. Curricula
trebuie sa corespunda competenTelor definite.
•Ameliorarea proceselor de predare si InvaTare prin redefinirea standardelor
educaTionale si promovarea instruirii centrate pe elev/ student.
•Restructurarea sistemelor de practica profesionala si de plasament
profesional al elevilor-studenTilor-absolvenTilor.
•PerfecTionarea cadrelor didactice ca sa poata InTelege si aplica redefinirea
curriculara.
•Sistem de evaluare a calitaTii actului didactic.
Eficientizarea managementului instituTional
•Profesionalizarea activitaTilor manageriale si formarea managerilor pentru
toate structurile de conducere ale InvaTamântului preuniversitar si superior
•Flexibilizare finanTarii prin introducerea granturilor multi-anuale si a autonomiei
instituTiilor educaTionale In gestionarea resurselor.
•Concentrarea universitara si formarea de consorTii zonale. Concentrarea
resurselor educaTionale In consorTii, grupuri scolare, campusuri este necesara
pentru valorificarea mai eficienta a resurselor existente.
Reforma politicilor privind resursele umane In instituTiile de InvaTamânt, prin
introducerea unor masuri specifice de susTinere si motivare, Intarirea intrarilor In
sistem, autonomie instituTionala completa In definirea normei didactice si de
cercetare, facilitarea si impulsionarea procesului de perfecTionare de-a lungul carierei
profesionale.